Terugblikken op 75 jaar kinderpostzegels

Op de postzegels uit 1948 stonden sportende kinderen afgebeeld. Dit waren de zegels die de kinderen uit de klas van meneer Verheul verkochten.

Afgelopen woensdag is de 75ste editie van de kinderpostzegel begonnen. De opening was in het Legoland Discovery Centre in Den Haag. De opening werd hier gehouden omdat de zegels dit jaar versierd zijn met LEGO-poppetjes. Het thema van dit jaar is ‘laat ieder kind meedoen’. De eerste zegels werden dit jaar gekocht door Olcay Gulsen en Ruud de Wild.

Ontstaan van de postzegels
Omdat de kinderpostzegels dit jaar 75 jaar bestaan blikken we terug. De kinderpostzegel zoals wij die nu kennen ontstond in 1948, op de Prins Willem-Alexanderschool in Waarder. Meester Verheul moedigde zijn klas aan om de postzegels te gaan verkopen, voorheen werd dit gedaan door vrijwilligers. De kinderpostzegel ontstond in 1924 naar Zwitsers voorbeeld, vertelt Sofie Vriends, directrice van stichting Kinderpostzegel. In dat land ging de Spaanse griep rond en door een opslag op de zegels werd er geld ingezameld. Er ontstonden vrijwilligersgroepen die de zegels gingen verkopen. Dit waren toentertijd vooral rijke dames.

Goede doelen
De stichting heeft door de jaren heen verschillende goede doelen geholpen. Vriends zegt hierover: ‘Het geld dat wij ophaalden ging voorheen naar de jeugdzorg. In de jaren ’60 werd gezegd dat dit een overheidstaak zou moeten zijn. Er kwam toen voor ons meer ruimte om andere doelen te steunen.’ De stichting heeft toen aan kinderen gevraagd welke doelen ze wilden steunen. Hier kwam uit dat de kinderen niet alleen wilden dat Nederlandse kinderen werden geholpen, maar ook buitenlandse initiatieven. ‘Dat doen we sindsdien dus ook.’

Koningshuis
In 1998 wordt de eerste postzegel van dat jaar verkocht aan toenmalig kroonprins Willem-Alexander. Volgens Vriends heeft de stichting altijd een hechte band gehad met het koningshuis. Dit bleek weer in 2008, toen werd de eerste zegel verkocht aan toenmalig koningin Beatrix. Dit werd toen gedaan door de kinderen van de Prins Willem-Alexanderschool. Juf Gerda heeft 40 jaar op de school gewerkt en zij was erbij. ‘Dat was geweldig, we zijn de hele dag verzorgd. We werden opgehaald in een blauwe, bijna koninklijke bus waarin we naar paleis Ten Bosch werden gebracht. De koningin deed zelf de deur open. Ze heeft toen voor 60 euro aan producten gekocht, dit omdat de postzegels toen 60 jaar bestonden. Dit jaar is er geen koninklijke eerste zegel, Vriends zegt daar ook nog niks over te kunnen zeggen, maar ontkent niet dat er misschien bij 100 jaar weer op het paleis wordt aangebeld.

Toekomst
Lieske Teeuw, juf op de Prins Willem-Alexanderschool, merkt in de klas dat de kinderen zich wel afvragen waarom de postzegels nog worden verkocht: ‘Wie stuurt er nog een brief?’ wordt er in de klas gevraagd. Teeuw vertelt dat er ook andere dingen worden verkocht, pleisters, tassen. Ook Vriends weet dat de kinderpostzegels met de tijd mee moet gaan, al is de postzegel volgens haar nog steeds wel het meest verkochte item. ‘De mensen kunnen nu ook betalen met de QR-code en we zien dat dat ontzettend veel wordt gebruikt. Ook de achterkant van de actie is volledig digitaal en er is een digitaal lespakket voor de kinderen op school.’ Vriends denkt wel dat de kinderpostzegel zag blijven bestaan: ‘Wij vinden daar wel onze weg in.’

Anne Bakker

Ik ben Anne Bakker. Ik ben 19 jaar oud en ik ben ontzettend nieuwsgierig. Mijn passie voor journalistiek is al heel vroeg begonnen. Als kind wilde ik graag het Klokhuis of 3 op reis presenteren, een droom die ik tot op de dag van vandaag nastreef. Toen ik mijn diploma aan het Gymnasium Felisenum haalde wist ik dan ook meteen dat ik de School voor Journalistiek wilde gaan doen. Ik vind het leuk om bezig te zijn met culturele onderwerpen. Ik zie mezelf na mijn studie werken bij de tv. Ik weet alleen nog niet of ik dat voor of achter de schermen wil doen. Ik vind het leuk om veel beroepen te ontdekken binnen de journalistiek zodat ik vind wat bij mij past.