Schiphol krijgt natuurvergunning, ondanks gevoeligheid kwestie in Tweede Kamer

Schiphol krijgt natuurvergunning, ondanks gevoeligheid kwestie in Tweede Kamer

Schiphol, de Nederlandse luchthaven, heeft een natuurvergunning gekregen van demissionair minister Van der Wal, ondanks de gevoeligheid van de kwestie in de Tweede Kamer. Voorheen voldeed de luchthaven niet aan stikstofregels en opereerde ze onder een gedoogconstructie. De vergunning is verleend omdat deze voldoet aan wettelijke criteria en procedures, los van politieke afwegingen.

Schiphol benadrukt dat dit een belangrijk moment is omdat ze nu weer voldoen aan de geldende wet- en regelgeving, inclusief de wet natuurbescherming. De luchthaven had stikstofrechten van boerenbedrijven in de omgeving gekocht om voor de vergunning in aanmerking te komen, wat echter omstreden was in de Tweede Kamer.

Natuurvergunning

Sinds 2017 is in Nederland de Wet natuurbescherming van kracht. Hierin is de bescherming van natuurgebieden, dier- en plantensoorten en bos geregeld. Om aan deze wet te voldoen, heeft Schiphol 1 oktober 2020 een aanvraag gedaan voor een natuurvergunning.

De natuurvergunning staat maximaal 500.000 vluchten per jaar toe, afhankelijk van regels voor geluidshinder die nog moeten worden vastgesteld. Het kabinet wilde oorspronkelijk dat Schiphol zou krimpen naar 440.000 vluchten, maar dit is voorlopig bijgesteld naar 452.500 vluchten per jaar.

Krom

Bram Karst, persvoorlichter van Greenpeace Nederland, vindt het besluit krom. ‘Heel Nederland heeft te maken met een stikstofprobleem, en dan is Schiphol één van de grootste stikstofuitstoters van Nederland.’ Greenpeace wil in gesprek gaan met Schiphol. ‘Maar een akkoord of overleg met harde afspraken, daarvan zien we niet dat vanuit hen ook gaat gebeuren.’ Karst hoopt dat Nederland de stikstofuitstoot vermindert. ‘De oplossing voor het stikstofprobleem is om minder te vliegen.’

Economisch impact  

Arnoud Jongeling, onderzoeker bij het cluster Mededinging, Luchtvaart en Innovatie bij het onderzoeksbedrijf SEO, zegt dat er niet zo veel is veranderd met betrekking tot de economie. ‘Het aantal vluchten is gelijk gebleven, maar er is nu een vergunning voor, maar het werd ook niet gehandhaafd.’

Beluister hier de reportage:

Over de auteur

Thijs de Groot

Mijn naam is Thijs de Groot en ik ben 19 jaar. Mijn hobby's zijn voetballen en gamen. Nadat ik de studie mediaredactiemedewerker op het mbo heb afgerond, heb ik ervoor gekozen om de studie journalistiek aan Hogeschool Utrecht te volgen. Even terug naar het voetbal, dat is ook wat ik later wil gaan doen: voetbaljournalist.