Het succes achter Stoptober

Het succes achter Stoptober

Stoptober is een landelijke campagne om in 28 dagen te stoppen met roken. Deze maand is de 10 editie van Stoptober. Dit jaar zijn er ook weer bekende Nederlanders die mee doen en zich verbinden aan de actie. Maxime Meiland, Herman Brusselmans en bekend van het programma First Dates Sergio Vyent doen dit jaar mee om te stoppen met roken.

Deze actie is voor het eerst georganiseerd in 2014, de laatste negen jaar hebben 450.000 mensen meegedaan aan de actie in oktober. Volgens de organisatie zal dit jaar de 500.000e stopper mee doen. Volgens de website duurt Stoptober niet zomaar 28 dagen, dit is omdat uit onderzoek gebleken is dat 28 dagen lang genoeg is om de positieve effecten van stoppen met roken te gaan ervaren. De ontwenningsverschijnselen zijn dan voorbij. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat iemand die 28 dagen niet rookt, vijf keer meer kans heeft om ook niet meer te beginnen.

De rookvrije maand start niet onopgemerkt. Zaterdag 30 september is er in het Olympisch Stadion in Amsterdam een show georganiseerd. Deze staat in het teken van informatie rondom stoppen met roken en entertainment. Gerard Joling heeft opgetreden en ondertussen konden specialisten je vertellen hoe je deze maand het beste te werk kon gaan. De show is afgesloten met een symbolische laatste sigaret.

Maar waarom is Stoptober nou een succes? Waarom stoppen mensen niet massaal in januari met roken, of gewoon wanneer ze dat zelf willen? In onderstaande reportage gaat verslaggever Eva in gesprek met rokers, ex rokers en een lifestylecoach die meer kan vertellen over het samen stoppen. Want het gevoel van samen doen lijkt hier toch de kracht achter het succes van deze actie.

Over de auteur

Eva Rijs

Ik ben Eva Rijs, student journalistiek. Op deze website zullen mijn eerste producties verschijnen. Ik ben geïnteresseerd in mensen, verhalen en maak mij graag hard voor gelijkheid.