Hoekstra geslaagd voor de toets uit Brussel

Wopke Hoekstra

Afgelopen week stond Brussel in het teken van het toetsen van Wopke Hoekstra. Donderdag 5 oktober werd de oud-minister benoemd tot nieuwe Eurocommissaris voor Klimaat. Dat proces verliep niet zonder slag of stoot, er werd door het Europese Parlement kritisch naar Hoekstra gekeken.

Op maandag begon de week voor Wopke Hoekstra met een zware taak. Hij moest de Europarlementariërs ervan overtuigen dat hij de geschikte kandidaat was om Frans Timmermans op te volgen. In een drie uur durende hoorzitting was het aan Hoekstra de taak om het Parlement van Europa te overtuigen van zijn kwaliteiten en deelde hij zijn ideeën op het gebied van klimaat in Europa. Hij gaf aan dat hij vooral wil werken aan heffingen voor de uitstoot van milieuschadelijke stoffen. Ook wil hij de CO2-uitstoot van de Europese Unie in 2040 met 90% verminderd zien.

Aan de tand gevoeld

Door zijn verleden bij onder andere Shell en door zijn eerdere uitspraken als CDA-leider werd het de oud-minister van Financiën en Buitenlandse Zaken lastig gemaakt. Na de urenlange ondervraging van maandag te hebben doorstaan moest Hoekstra op dinsdag terugkomen voor een tweede toetsmoment. Meerdere Europarlementariërs twijfelden nog aan zijn betrouwbaarheid. Ze besloten hem nog extra vragen te stellen die hij woensdagochtend voor 7:00 uur ’s ochtends schriftelijk moest inleveren.

Toch vertrouwen

Ondanks de kritische houding van het Parlement wist Hoekstra toch de plek als Eurocommissaris voor klimaat te veroveren. ‘Tijdens de hoorzittingen deed Hoekstra een aantal stevige beloften. Dat wilden ze graag in meer detail op papier zien’, vertelt Camille van Hees. Van Hees is EU-onderzoeker bij Clingendael en heeft de ontwikkelingen omtrent Hoekstra nauwkeurig gevolgd. ‘Onder een kritisch oog van het Parlement zal Hoekstra zich nu voor moeten bereiden op de Klimaattop die eind november van start gaat.’ De oud-minister moet zich nu vooral moeten focussen op de diplomatiek. ‘Hij zal op pad moeten om andere landen te over tuigen van het Europese Klimaatbeleid. Daar helpt zijn verleden bij Buitenlandse Zaken en het ministerie van Financiën zeker bij’, aldus Van Hees.

Camille van Hees was ook te gast onze uitzending om duiding te geven over het proces van afgelopen week. Bekijk het interview hieronder.

Jens Noppen

Ik ben Jens Noppen (2004) en ik woon al heel mijn leven in regio Alphen aan den Rijn. Op dit moment studeer ik in Utrecht aan de School voor Journalistiek. Mijn interesses liggen zowel in de sport als bij grote maatschappelijke problemen en mijn doel binnen de journalistiek is dan ook om niet alleen zwaar beladen maar ook luchtig nieuws te maken. Bovenal wil ik mensen informeren over wat er in de wereld gebeurt. Ik wil de brug zijn die de maatschappij verbindt met de actualiteit.