De oranjeleeuwen worden prooi van drukspeelschema

bron: KNVB 11-9-2023

Van Justin Bijlow tot Cody Gakpo, Ronald Koeman kan een eftal opstellen van Nederlandse internationals die geblesseerd zijn. Met twee belangrijke kwalificatiewedstrijden voor het EK voetbal dat op de kalender staat, waaronder tegen de Fransen en de Grieken is de timing van deze blessueregolf is bijzonder ongelukkig. Lian Donkers volgt oranje namens de VI en spreekt over te drukken speelschema’s en weinig alternatieven voor de spelers want er is geld dat lonkt.

Chelsea linksback Ian Maatsen en Heerenveen keeper Andries Noppert zijn opgeroepen als vervangers om de selectie voor deze twee interlands toch compleet te maken. Ronald Koeman (de Bondcoach) zegt er tijdens de persconferentie het volgende over, “het ligt puur aan de overvolle wedstrijdkalender die de jongens moeten spelen. Waar we al jaren over klagen maar in plaats van dat ze gewoon luisteren, doen ze wat het meest interessant is of wat het meest op brengt”. Later zegt de oefenmeester nog een keer: “ik kom nog een aantal keer per jaar bij de UEFA, waarin je met een select groepje vanuit de voetbalwereld dingen aan geeft. Maar uiteindelijk komt daar te weinig uit en te weinig van terecht van wat je wil”.

Momenteel zijn Justin Bijlow, Jurrien Timber, Matthijs de Ligt, Sven Botman, Tyrell Malacia, Teun Koopmeiners, Frenkie de Jong, Steven Berghuis, Cody Gakpo, Mephis Depay en Noa Lang niet beschikbaar voor de bondscoach. Een groot deel van deze spelers spelen in de Europese topcompetities en moeten dus twee wedstrijden per week spelen, waaronder ook Champions League. Donkers ziet niet snel een alternatief voor het drukke speelschema met betrekking tot kwalificatiewedstrijden. Toch zou hij meer vrijstellingen willen zien voor landen die het tijdens het WK, EK en Nationsleague goed doen.

Maar hoe haalbaar deze alternatieven ideeën zijn is de vraag. Want zowel de UEFA als de FIFA lopen dan veel geld en aandacht mis. Vooral als ze gaan inkorten op de interlandwedstrijden van grote landen zoals Frankrijk, Duitsland, Spanje en Engeland. Het is dus spijtig voor de voetballers maar ze moeten nog wel even door voetballen ben ik bang, voegt Lian Donkers er nog aan toe.

Ilan Peters

Ilan Pieter Jan Peters, geboren met een ontembare dorst naar avontuur en waarheid, heeft zijn leven gewijd aan het verkennen van de diepten van menselijke ervaringen en het onthullen van verborgen mysteries. Op twintigjarige leeftijd bevindt hij zich al in zijn tweede jaar journalistiek, gedreven door een grenzeloze nieuwsgierigheid en een passie voor verhalen. Als voetballer en student, combineert hij zijn liefde voor sport met zijn interesse in een breed scala aan onderwerpen. Zijn droom? De audiovisuele kant van de journalistiek betreden, waar hij gelooft dat de kracht van beelden en geluiden verhalen tot leven kan brengen op manieren die de wereld kunnen veranderen.