Wij zijn Ajax wij waren de beste

De Johan Cruijff Arena waar het momenteel onrustig is.

Ajax Amsterdam stond in 2019 in de halve finale van de Champions League, waar zij grootmachten als Juventus en Real Madrid hebben verslagen. Veel voetbalfans herinneren zich dit nog goed, maar het is inmiddels bijna vier jaar geleden. Hoewel het nog wordt herinnerd, is het moeilijk voor te stellen dat het Ajax van dit seizoen een succesvolle campagne in Europa kan voeren. Het team onder interim-trainer Maduro heeft gisteren verloren van Brighton en staat één na laatste in de competitie. Hoe komt het dat Ajax van een olifant naar een muis is gegaan?

Het lijkt wel de omgekeerde wereld, als je kijkt naar het afgelopen decennium. Feyenoord wint ruim in de Champions League, terwijl Ajax de dag daarna van het veld afdruipt na een nederlaag. Al voor de wedstrijd van Ajax begon, waren er weinig positieve voorspellingen van analisten. Zelfs Kale & Kokkie, twee fervente Ajax-supporters die wekelijks een podcast maken over Ajax, voorspelden al een nederlaag. Kenneth Perez, een analist bij ESPN, gaf maandagavond al aan dat ze kansloos zouden zijn in Brighton.

Het feit dat Ajax in een crisis verkeert, is ook opgevallen in de buitenlandse media. In 2019 werden ze geprezen om hun aanvallende spel, maar nu worden ze “het lachertje van Europa” genoemd. De Spaanse krant AS schreef hierover: “Degradatie dreigt voor Ajax. Dit is de diepste crisis in de hele clubgeschiedenis van de legendarische Amsterdammers. De geest van degradatie hangt boven de Johan Cruijff Arena, iets wat ze in Amsterdam nooit gekend hebben. Er is een verwoestende brand uitgebroken bij Ajax, maar er zijn geen brandweerlieden om de brand te blussen.”

Volgens Kale van Kale & Kokkie zijn deze prestaties het gevolg van “wanbeleid” onder Edwin van der Sar, die tot vorig seizoen algemeen directeur van Ajax was. Valentijn Driessen wijt de volledige verantwoordelijkheid aan Sven Mislitant voor zijn aankopen afgelopen zomer. Daarnaast beschuldigt de F-side (fanatieke supporters van Ajax) de Raad van Commissarissen voor alle aankopen die Sven en zijn voorgangers hebben gedaan. De F-side heeft eerder van zich laten horen, met als dieptepunt de sabotage van het Eredivisie-duel tussen Feyenoord en Ajax. Tijdens de wedstrijd gooiden supporters van de F-side vuurwerk op het veld, waardoor de wedstrijd werd gestaakt.

De onderlinge irritaties binnen Ajax zullen niet bijdragen aan betere resultaten. Zo gaf Steven Berghuis gisteren een trap na aan zijn voormalige trainer Maurice Steijn. Berghuis verdenkt hem ervan gevoelige informatie aan De Telegraaf te hebben gelekt over de dynamiek binnen de groep. De Telegraaf publiceerde dat Maurice Steijn af wilde van zijn assistent Maduro en speler Berghuis.

Ajax verkeert in een crisis en zal moeten worden herbouwd. Financieel gezien moet dit haalbaar zijn, maar de onderlinge vetes en irritaties moeten eerst worden opgelost. Tot die tijd zullen PSV en Feyenoord de Nederlandse trots in Europa moeten vertegenwoordigen, en op basis van de resultaten van Feyenoord lijkt dat tot nu toe te lukken. Hugo Borst blikt terug op de Europese wedstrijden van Ajax en AZ van gister.

Adil El Marnissi

ik heet Adil en ben 21 jaar. Ik studeer aan de hogeschool van Utrecht en werkzaam bij ESPN en Het Bonusprogramma. Ik ben van erg nieuw- en leergierig, daarom zal ik altijd zoeken naar de waarheid. ongeacht de moeilijkheidsgraad.