‘Devil’-komeet wel drie keer groter dan Mount Everest komt richting aarde? Niet helemaal waar

Als je even rustig naar beneden scrolt op de Instagrampagina van RapnieuwsTV dan kom je al gauw bij een schrikbarend bericht waarin met gele koeienletters wordt vermeld hoe de ”Devil’-Komeet drie keer groter dan de Mount Everest richting de aarde komt’. Afgezien van het feit dat de komeet volgens het astronomie-instituut NOVA een stuk kleiner is gemeten dan wordt vermeld, is RapnieuwsTV ook vergeten te vermelden dat we ons nergens zorgen over hoeven te maken.

Laten we één ding snel uit de weg helpen. De komeet is namelijk niet drie keer zo groot als de Mount Everest. Desalniettemin is de komeet geen klein steentje. Volgens een onderzoek van de American Astronomical Society is zou de komeet ongeveer 17 kilometer in diameter zijn. De berg uit het Himalaya gebergte waar de komeet mee wordt vergeleken is 8.8 kilometer hoog, dit is twee keer zo groot en dus niet drie keer. De American Astronomical Society voegt er ook eens nog aan toe dat ze de grootte van komeet waarschijnlijk hebben overschat.

Naast het feit dat Nederlands astronomie-instituut NOVA kan onderschrijven dat de komeet een stuk kleiner is dan RapnieuwsTV zegt, wil het instituut benadrukken dat we op aarde nergens bang voor hoeven zijn. “De komeet komt hooguit op 232 miljoen kilometer van de aarde vandaan,” vertelt wetenschapsredacteur David Redeker vanuit NOVA, “dat is echt heel ver! Anderhalf keer zo ver als de afstand tussen de aarde en de zon.” Dit stukje informatie had voor de mensen in de reacties onder het bericht voor een boel opheldering gezorgd.

Ondanks dat deze gigant van een komeet niet zo dichtbij de aarde zal komen als wordt gedacht, krijgen we hier vanaf dit aardbolletje wel een kans om hem te zien. Tijdens de zonsverduistering volgend jaar op 8 april 2024. Om iets op die afstand te kunnen zien moet je eigenlijk een speciale bril dragen, echter zou het volgens een artikel van het sterrenkundige mediaplatform Astronomy.com goed kunnen dat de ‘Devil’-komeet met het blote oog zichtbaar is.

Laten we het allemaal even op een rij zetten: de ‘Devil’-komeet is niet drie keer zo groot als de Mount Everest, maar ongeveer twee keer. De ‘Devil’-komeet komt niet exact richting de aarde, maar zal er ruim omheen vliegen.