Groei padel in Spanje groot

Padelrackets

De kruising tussen tennis en squash, padel. Zeker in Spanje, en andere delen van de wereld, is het een enorme rage. De padelbanen worden in een rap tempo op elke hoek van de straat geplaatst in het Zuid-Europese land. Tennisverenigingen fuseren met nieuwe padelverenigingen en de leden lopen met grote getalen op. De oorsprong van de sport ligt in Mexico maar raasde al snel over naar Spanje, waar meerdere mensen het begonnen te spelen. Vandaag de dag is padel de eerste sport na voetbal in het land.

De wereldranglijst van padel is best overzichtelijk. Er heerst een complete dominantie van Spaanse padellers. Zowel bij de mannen als vrouwen. Nikita Kiep, professioneel padeltrainster in Malaga, zegt; “Het heeft te maken met lengte, de sporters zijn rond de 1,75 meter. Hierdoor kunnen zij sneller draaien en accelereren dan bijvoorbeeld een boomlange Nederlander. Daar hebben ze een enorm voordeel van”. Daarnaast voegt ze toe dat de sport al veel langer leeft in Spanje, waardoor landen als Nederland en Denemarken minder expertise hebben en daardoor de aansluiting naar de top missen. Ze verwacht dat de verwachting is dat in de komende jaren Spaanse padellers nog steeds erg dominant zullen zijn, vanwege het feit dat de sport nog niet groot genoeg is andere landen. Het niveauverschil is al groot, en de gaat in die tijd niet worden opgelost.

Niet alleen bij padel denk je aan Spanje. Ook voetbal en tennis zijn zeer grote sporten in het land. Spanje-correspondent Lex Rietman zegt: “Rafael Nadal is niet alleen een sporter, maar echt een voorbeeld voor vele jonge sporters. Naast zijn schitterende carrière, met veel prijzen, heeft hij ook een eigen tennis-academie opgezet op Mallorca.” Verder heeft Rietman het over het winnen van het WK voetbal in 2010, wat een historisch moment is geworden in de geschiedenis van het land.

Beluister hieronder de audioreportage:

In de audioreportage is de volgende muziek gebruikt:

Josh Woodward – Cirkle K

Creative Common 4.0 Attribution

Djem Smit

Djem Smit (Haarlem, 2004) houdt zich graag bezig met sport. Het verdiepen in een specifiek onderwerp klinkt hem niet onbekend in de oren, net als informatie vergaren uit diepgaande gesprekken. Op zijn stage bij het FlowBuro, maakte hij al vroegtijdig kennis met journalistieke producties. De studie Journalistiek past daarom uitstekend in zijn straatje.