Factcheck: De rijkste 1% van de wereldbevolking stoot net zoveel broeikasgassen uit als de armste 66% van de wereld

Foto ter illustratie. Pixabay – lillolillolillo

Politicus Tom van der Lee van GL-PvdA heeft op 20 november 2023 het volgende getweet: “De rijkste 1% vd wereldbevolking (77 miljoen mensen) stoot net zoveel broeikasgassen uit als de armste 66% van de wereld (5 miljard mensen)!” Dit claim is afgeleid van een onderzoek van Oxfam. De bewering die Meneer van der Lee maakt is correct en in deze factcheck laat ik zien waarom dat zo is.

Na het benaderen van Meneer van der Lee, met de vraag ‘In hoeverre heeft u gekeken naar het onderzoek of het wel echt klopt?’, kwam hij met het volgende antwoord: “Ik ken de kwalitatief hoogwaardige onderzoekers van Oxfam al jaren. Sterker nog, ik ben tussen 2012 – 2016 vijf jaar voorzitter geweest van Oxfams internationale campagneteam, die deze al jaren bestaande rapportages over extreme ongelijkheid (voorafgaand aan de jaarlijkse WEF-bijeenkomst) en klimaat (voorafgaand aan de jaarlijks COP) heeft ontwikkeld en door prima onderzoekers laat uitvoeren en vervolgens wereldwijd publiceert. Dus ja, ik sta achter de gebruikte methodes”. Volgens Meneer van der Lee is het statement dat hij maakt dus correct en is het ook te achterhalen. Dat kan gedaan worden door te kijken naar het onderzoek van Oxfam dat hij heeft vermeld in zijn tweet.

Het rapport van Oxfam is gebaseerd op het onderzoek van de Stockholm Environment Institute (SEI) en is op 20 november 2023 gepubliceerd. In het rapport is te zien dat de rijkste 1% van de wereld, wat 77 miljoen mensen zijn, in 2019 verantwoordelijk was voor de 16% van de mondiale consumptie-uitstoot, zoals jachten, privévliegtuigen, meerdere huizen en nog veel meer luxe. Die 16% staat gelijk aan de armste mensen van de wereld, wat 66% procent van alle mensen zijn en in totaal 5 miljard mensen zijn.

Er zijn hiernaast nog een aantal cijfers in het rapport die laten zien hoe groot de klimaatongelijkheid is tussen de rijkste 1% en de armste mensen van de wereld:
– Sinds de jaren negentig heeft de rijkste 1% van de wereld twee keer zo veel van het koolstofbudget verbruikt als de armste helft van de mensen op de wereld.
– De jaarlijkse mondiale uitstoot van de 1% rijkste mensen vernietigd de koolstofbesparingen voor bijna één miljoen windturbines op het land.
– Wat de rijkste 1% uitstoot is genoeg om 1,3 miljoen doden te veroorzaken als een gevolg van warmte.

In het Klimaatakkoord van Parijs in 2015 hadden 185 landen wereldwijd afgesproken om de opwarming van de aarde te beperken tot minder dan 2 graden Celsius, het liefst om in te spannen tot 1,5 graad. Hiervoor moeten de emissies wereldwijd elk jaar krachtig verminderen.
De rijkste 1% van de wereld stoot ongeveer 77 ton CO2 uit per jaar. Om de opwarming van de aarde comfortabel onder de 1,5 graden te houden, zullen die rijkste 1% hun uitstoot met maar liefst 96% moeten verlagen.

Conclusie
Wat politicus Tom van der Lee op 20 november 2023 heeft getweet is dus correct. Hij had zelf al gedeeld waar hij de informatie vandaan had gehaald en dat het correct is. Als je het rapport bekijkt dan is daaruit te concluderen dat de rijkste 1% van de wereld in feite net zoveel broeikasgassen uitstoot als de armste 66% van de wereld. De rijkste 1% zullen hun uitstoot flink moeten verlagen met 96% om wereldwijd aan het Klimaatakkoord van Parijs aan te houden.
Alle informatie dat in dit artikel is verwerkt komt van het onderzoek van Oxfam en mijn gesprek met politicus Tom van der Lee over Oxfam af.

Britt Smith

Ik ben Britt Smith (2005) student Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Ik ben naar van alles nieuwsgierig, maar ik hou me graag bezig met muziek en films en deel graag wat ik ervan weet. E-mailadres: britt.smith@student.hu.nl telefoonnummer: 06 81582998