Het Future of Flight action plan: utopie of toekomstbeeld?

Het Future of Flight action plan: utopie of toekomstbeeld?

Bron: commons.wikimedia.org - Fotograaf: Wisk Aero LLC

ENGELAND – De Britse overheid heeft afgelopen maandag het Future of Flight action plan, dat ontwikkeld is met de lucht- en ruimtevaartindustrie, gepubliceerd. Hierin staat dat drones en andere vliegende voertuigen autonomer zullen gaan worden in de toekomst. Eén van deze voertuigen is de vliegende taxi, die onderdeel moet gaan uitmaken van het Britse luchtruim, maar hoe realistisch is dit? 

UAS (Unmanned Aerial System), luchtvaartuigen zonder piloot aanboord, zoals drones, kunnen momenteel op afstand bestuurd worden via gebruik van navigatiesystemen, grondeenheden of door automatisering. UAS worden al gebruikt om een scala aan nutsvoorzieningen te leveren, en worden ingezet voor vrachtlevering, inspectie en bewaking. Het Britse Ministerie van Transport is van plan om drones steeds autonomer te laten worden, waarvoor momenteel steeds meer tests voor worden uitgevoerd. “Onder leiding van Skyports Drone Services is een team van onderzoekers bezig met het herdefiniëren van de mogelijkheden van dronetechonologie voor de levering van dagelijkse postbezorgingen, leveringen van noodzakelijke goederen en het opsporen van voortvluchtige criminelen in afgelegen gebieden”, zo vertelt Nadjim Horri, professor lucht- en ruimtevaartcontrole aan de Universiteit van Leicester. “Het belangrijkste om dat voor elkaar te krijgen, is de introductie van 5G/6G connectiviteit in deze gebieden, maar ook moeten de drones zwaardere ladingen kunnen tillen en een hogere windtolerantie hebben.”

Het gebruik van de drones bevindt zich nog in de testfase, maar het plan suggereert dat drone-leveringen in 2027 gemeengoed zullen zijn. Dit is volgens Joris Melkert, lucht- en ruimtevaartdeskundige aan de TU Delft, een goed plan dat ook nog eens goed uitvoerbaar is. “Wanneer er echt haast bij is, bijvoorbeeld bij het vervoeren van noodzakelijke goederen naar moeilijk bereikbare gebieden, zijn drones heel handig”, vertelt Melkert. “Denk bijvoorbeeld aan medicijnen. En de techniek bestaat al, want het Amerikaanse leger gebruikt drones vanuit Nevada om in andere landen operaties uit te voeren.” 

Er zit alleen wel één maar aan het gebruiken van drones. Volgens professor Melkert moet de luchtwaardigheidsautoriteit toestemming geven voor de drones. “Voordat de drones ingezet gaan worden, moet er eerst goed overlegd worden met de luchtwaardigheidsautoriteit”, vertelt professor Melkert. “De drones moeten eerst aan hen getoond worden, want zij moeten de drones certificeren. Wil je een certificaat krijgen, is een belangrijkste eis dat je een goede dataverbinding voor het gebruik van autonome drones. Dat is belangrijk omdat bij een slechte er ongelukken kunnen gebeuren, en veiligheid is bij drones de belangrijke vereiste om ze goed te keuren.” 

Vliegende taxi’s 

Momenteel bestaan er nog geen UAS-voertuigen die mensen kunnen vervoeren, maar daar kan in de toekomst verandering in gaan komen. EVTOL (electric vertical takeoff and landing)-vliegtuigen  die elektrisch vermogen gebruiken om verticaal te zweven, op te stijgen en te landen moeten hierin verandering gaan brengen. EVTOL’s kunnen in de toekomst gebruikt gaan worden voor het vervoeren van mensen. Deze voertuigen zouden dan vliegende taxi’s gaan heten. In 2030 zou de eerste vliegende taxi autonoom moeten gaan vliegen in Groot-Brittannië, maar in hoeverre zijn vliegende taxi’s een realistisch toekomstbeeld? Dat zie je in onderstaande reportage. 

Ook spraken wij in onze talkshow met Fulvio Scarano, professor Aerospace Engineering aan de TU Delft, over het gebruik van vliegende taxi’s in Nederland in de toekomst.

Over de auteur