Factcheck: PVV ontvangt geen subsidie van de Rijksoverheid

PVV Tweede Kamerleden in 2019. Bron: Wikimedia Commons

De redactie van Upd8 News checkt regelmatig verschillende claims op hun betrouwbaarheid. Deze keer kijken we naar een uitspraak van Geert Wilders. Hij beweert dat de PVV – in tegenstelling tot andere politieke partijen – geen subsidie ontvangt van de overheid. En dat klopt, maar hoe zit dat eigenlijk?

Op 22 november mag Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. Verschillende politieke partijen zijn zich aan het klaarstomen voor de campagnetijd, zo ook de Partij voor de Vrijheid. In een reclamespotje dat momenteel op televisie te zien is, roept partijleider Geert Wilders zijn kiezers op om geld te doneren aan de PVV. Hij beweert hierin dat “andere partijen miljoenen subsidies aan belastinggeld krijgen, en de PVV helemaal niets.”

En dat is waar. In Artikel 7 van de Wet financiering politieke partijen staan verschillende vereisten waaraan een partij moet voldoen om subsidie te mogen ontvangen. Zo verstrekt de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een subsidie alleen als de politieke partij beschikt over duizend leden die vergader- en stemrechten hebben binnen de partij. “En aan die eis voldoet de PVV niet,” aldus hoogleraar staatsrecht van de Radboud Universiteit Nijmegen Hansko Broeksteeg. De PVV heeft namelijk maar twee leden: Geert Wilders en de Stichting Groep Wilders. Van de Stichting is Wilders het enige bestuurslid. “Die verplichte duizend leden moeten minstens twaalf euro aan contributie per jaar betalen, om een ledenbestand te creëren bestaande uit mensen die voor serieuze redenen lid zijn geworden van de partij.” Zodra partijen aan die eis voldoen, kunnen ze de subsidie aanvragen. Zoals Wilders ook aangeeft in het reclamespotje, gaat het om grote bedragen. “Per partij gaat het minimaal om honderdduizenden euro’s. Bij de VVD – de grootste fractie in de Tweede Kamer – zelfs om miljoenen.”

Politieke partijen kunnen de overheidssubsidies goed gebruiken. Voorbeelden van uitgaven waarvoor ze deze subsidiegelden mogen gebruiken zijn informatievoorzieningen en politiek-wetenschappelijke activiteiten. Maar ook voor activiteiten in het kader van verkiezingscampagnes.

Dat Wilders het enige lid is van de PVV, is volgens Broeksteeg een bewuste keuze. “Hij heeft bij de LPF gezien hoe die partij, na een sterke opkomst, door intern gekonkel ten onder is gegaan. Dat wil hij niet voor de PVV, dus dat is de voornaamste reden hij niet voor een interne partijdemocratie heeft gekozen.”

Het klopt dus wat Wilders in het reclamespotje zegt; de PVV ontvangt geen subsidie van de Rijksoverheid. Dat heeft hij echter wel te danken aan zijn eigen uitzonderlijke partijconstructie. Als hij leden toe zou laten in zijn partij, en hij zou meer dan duizend leden hebben die elk minstens twaalf euro contributie per jaar betalen, zou ook de PVV recht hebben op subsidie van de overheid. Dan zou hij zijn kiezers niet hoeven op te roepen om geld te doneren voor zijn verkiezingscampagne.

Marilene Vis

Mijn naam is Marilène Vis, journalist in opleiding aan de Hogeschool Utrecht. Ik ben breed geïnteresseerd, maar het liefst verdiep ik mij in de parlementaire en internationale verslaggeving. Naast mijn artikelen op SvJ Media schrijf ik om de week een column voor nieuwsplatform Trajectum, waarin ik situaties uit mijn leven als Utrechtse student deel.