Onrust bij Ajax in aanloop naar thuisduel met Feyenoord

Ajax zit in een storm na de onthulling dat ze op de slotdag van de transferperiode een speler hebben gekocht via een Duits zaakwaarnemerskantoor met aandelen in een privébedrijf van technisch directeur Sven Mislintat. Het nieuws heeft tot grote onrust geleid, en Ajax heeft aangekondigd een onderzoek in te stellen naar de kwestie.

Matchmetrics GmbH

De zaak draait om een aandelentransactie in het bedrijf Matchmetrics GmbH, een commercieel datasysteem voor het scouten van voetballers, opgericht door Sven Mislintat en vier anderen. Vijf weken nadat Mislintat bij Ajax aantrad als technisch directeur, veranderde de status quo en werd hij de grootste aandeelhouder van Matchmetrics met 35 procent. Op diezelfde dag, 26 juni 2023, verwierf een Duits zaakwaarnemerskantoor, AKA Global GmbH, ook aandelen in Matchmetrics, volgens documenten uit het Duitse handelsregister. Deze transactie omvatte de omzetting van een lening van 161.000 euro in 3 procent van de aandelen, waardoor AKA Global directe zakelijke relaties aanging met Mislintat.

Transfer

Deze onthulling komt bovenop het nieuws dat Mislintat eerder betrokken was bij onderhandelingen over de transfer van de Russische middenvelder Eduard Spertsyan naar Ajax, die uiteindelijk mislukten vanwege controverse. Echter, de overgang van de linksback Borna Sosa, die op de laatste dag van de transferperiode plaatsvond voor 8 miljoen euro, ging wel door en bracht Beck en Mislintat samen.

Ajax heeft gereageerd op de onthullingen en verklaard dat de club niet op de hoogte was van het aandeelhouderschap van AKA Global GmbH in Matchmetrics. Ze hebben aangekondigd een onderzoek te starten en zullen worden bijgestaan door externe adviseurs. Mislintat heeft zijn medewerking toegezegd en zal alle relevante documenten delen.

De handelwijze roept vragen op over de corporate governance van Ajax, aangezien deze op gespannen voet lijkt te staan met de eigen verklaring van de club. De verklaring stelt dat een directeur van Ajax geen beslissingen kan nemen met betrekking tot onderwerpen waarbij hij een tegenstrijdig belang heeft en dat dergelijke conflicten moeten worden gemeld aan de Raad van Commissarissen (RvC) voor goedkeuring.

Mike Verweij

Ajax-Watcher Mike Verweij schijnt zijn licht ook op de zaak. “Deze ontwikkelingen bij Ajax zijn ronduit verbazingwekkend.” Volgens Verweij lijkt het erop dat er sprake is van een serieus belangenconflict waarbij Mislintat en het zaakwaarnemerskantoor AKA Global GmbH op dubieuze wijze betrokken zijn bij transfers naar de club. “De timing van deze aandelentransacties werpt serieuze vragen op. Mislintat, als technisch directeur van Ajax, zou geen deals mogen sluiten waarbij hij een persoonlijk belang heeft zonder dit aan de Raad van Commissarissen te melden.” De aanschaf van Borna Sosa zou voor zo’n 8 miljoen euro, terwijl het zaakwaarnemerskantoor directe aandelenbelangen heeft in Mislintats Matchmetrics, roept inderdaad zorgen op over mogelijke financiële voordelen die betrokken partijen hieruit halen.”Dit is geen situatie die je wilt zien bij een topclub als Ajax.” Volgens Mike brengt het niet alleen de club in diskrediet, maar kan het ook de integriteit van het hele transferproces in twijfel trekken. “De Raad van Commissarissen van Ajax staat voor een grote taak om dit grondig te onderzoeken en te bepalen of er regelgeving is overtreden. Deze kwestie heeft potentieel verstrekkende gevolgen voor zowel de club als de betrokken personen.” Aldus Mike Verweij.

Hieronder een kort vooruitzicht op de klassieker van zondag met Mikos Gouka