Duitse priesters gaan tegen Vaticaan in en zegenen LHBTI’ers

De priesters en het koor voor de Dom in Keulen

Woensdagavond 20 september verzamelden zo’n 300 man zich op het plein voor de Dom in Keulen. De reden hiervoor? Een grote, katholieke zegeningsceremonie voor iedereen die dit wil: ook leden van de LHBTI+ gemeenschap en hertrouwde stellen.

Aartsbisschop Rainer Maria Woelki heeft aangegeven dat hij, samen met het Vaticaan, het niet eens is met de zegening van koppels van hetzelfde geslacht. Volgens hem kan de zegening tussen mensen van hetzelfde geslacht niet als toelaatbaar worden beschouwd, omdat het op de één of andere manier een imitatie zou vertegenwoordigen van de bruidszegen, die wordt gegeven aan de man en vrouw in de vereniging van het huwelijk. Deze uitspraken zijn in 2021 naar buiten gebracht door het Vaticaan.

In Keulen dacht een groep priesters en medewerkers van de katholieke kerk hier heel anders over. Zij hebben, onder leiding van Marianne Arndt, deze ceremonie opgezet om te laten weten dat God geen onderscheid maakt: liefde is liefde. Zo geeft ook Regina Oediger-Spinrath aan: “Wij doen dit niet zozeer tegen het Vaticaan. Op die manier willen we deze ceremonie niet neerzetten. We doen dit voor iedereen die een zegen wil. We doen dit voor de mens.” Oediger-Spinrath is werkzaam als gemeenschapsmedewerker bij de Katholieke kerk en heeft de ceremonie geopend. Ook zij heeft koppels gezegend. “We willen tijdens deze ceremonie laten weten dat het oké is voor alle koppels om gezegend te worden. In het bijzonder focussen we ons vanavond op queer stellen en hertrouwde stellen.”

Het feit dat priesters en medewerkers van de kerk tegen een aartsbisschop ingaan is niet niks. Als we kijken naar de hiërarchie in de kerk, staat een aartsbisschop ver bovenaan, dicht bij de paus. Priesters staan op deze ladder een stuk lager. Toch waren er een heleboel priesters aanwezig in Keulen om te laten zien dat zij alle koppels, wat hun geaardheid ook is, wél wilden zegenen.

Isa Teuwsen

Isa Teuwsen (1999) is student Journalistiek aan de SVJ en journalist voor Upd8. Al van jongs af aan is ze geïnteresseerd in schrijven, dat is dan ook waar ze later graag iets mee zou doen. Verder ligt haar passie bij film en TV-series. Echter, heeft ze een breed interesseveld, en is ze ook gek van documentaires, portretverhalen en human interest stories.