28 landen ondertekenen ‘’Bletchley Declaration on AI Safety’’

Bron: Gerd Altmann - Pixabay

Tijdens de tweedaagse wereldwijde top over Artificial Intelligence (AI) in het Verenigd Koninkrijk hebben 28 landen, waaronder Nederland, een verklaring getekend. In de verklaring erkennen ze dat het dringend noodzakelijk is om de potentiële risico’s van grensverleggende AI-technologie te begrijpen en hier gezamenlijk op acteren. Dit meldt de Tech-website Telecompaper.

Tijdens de ‘’AI Safety Summit’’ gaven politici, academici en leidinggevenden bij grote tech-bedrijven van over de hele wereld act de précence. Onder andere Tesla-baas Elon Musk, ChatGPT-baas Sam Altman, de vicepresident van de VS Kamala Harris en Ursula Von der Leyen waren aanwezig. Opvallend was de aanwezigheid van de Chinese viceminister van Wetenschap en Technologie, Wu Zhaohui. Namens Nederland reisde Alexandra van Huffelen, Staatssecretaris Digitalisering, af naar Bletchley Park. Het Financiële Dagblad meldt dat Van Huffelen pleit voor wereldwijde regelgeving en dat ze zich hier hard voor wil maken in gesprek met de Briste minister voor Technologie, Michelle Donelan. Donelan werkt aan het slotakkoord van de top. Het was voor het eerst dat er een dergelijke internationale top werd georganiseerd.

Bletchley Park

Naamgever van het akkoord en locatie voor de top, het landgoed Bletchley Park, is geen willekeurige keuze. In de Tweede Wereldoorlog wisten wiskundige Alan Turing en zijn team de Enigma-code van Nazi-Duitsland te kraken. Op deze manier konden de geallieerden de Duitse communicatie onderscheppen, hetgeen een cruciale rol heeft gespeeld in het verloop van de Tweede Wereldoorlog.

Tijdens onze talkshow spraken wij met Jan Broersen, Hoogleraar Artificial Intelligence aan de Universiteit Utrecht, over de gevaren van AI. Bekijk het fragment onderstaand.

Rick Nieborg

Mijn naam is Rick Nieborg (1999). Ik ben geboren en getogen in Zaandam, onder de rook van Amsterdam. Al vanaf jong houd ik van lezen en schrijven, hetgeen wat ik nu in de praktijk breng bij Upd8 Nieuws. Het liefst schrijf ik over sport, criminaliteit en maatschappelijke onderwerpen. Ik wil altijd het verhaal achter de persoon naar boven halen door mij scherp en objectief te verdiepen.