Drukte in de Tweede Kamer tijdens Algemene Politieke Beschouwingen

Tweede Kamer

Tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen was het erg druk in de Tweede Kamer. Bij de beschouwingen debatteren de Kamerleden over de Prinsjesdagplannen van het kabinet. Aangezien het debat plaatsvindt twee maanden voor de verkiezingen waren de Kamerzetels niet alleen bijna allemaal gevuld, ook trok het debat veel bezoekers.

Dat de zetels zo vol zaten bij de Algemene Politieke Beschouwingen is vrij gebruikelijk. Het is ten slotte één van de best bekeken debatten van het jaar. Hoewel het debat werd gevoerd door de fractievoorzitters van de verschillende partijen, was een groot deel van de andere Kamerleden ook aanwezig. Dit is omdat de fractievoorzitters zelf vooral bezig zijn met het mondelinge debat. Tussendoor, in de wandelgangen, doen de andere Kamerleden concretere onderhandelingen.

De verkiezingen van 22 november zijn van grote invloed op waarom de Algemene Politieke Beschouwingen zoveel toeschouwers en pers trekt. Hoewel het niet geheel formeel de bedoeling is, fungeert dit debat toch als een moment waarop de verschillende partijen de standpunten van hun verkiezingsprogramma’s presenteren. Dat maakt de inhoud van dit debat extra aantrekkelijk voor grote hoeveelheden bezoekers om langs te komen.

De honderden bezoekers die bijvoorbeeld op woensdag wilden komen kijken bij het debat zorgden ervoor dat de beveiligingsambtenaren een logistieke oplossing moesten verzinnen. ‘Alle bezoekers krijgen en nummertje die ze in een wachtrij plaatst,’ vertelt de portier van het bezoekersdeel van de Kamer, ‘dit is de enige manier om een goede doorstroom te realiseren.’ De nummers liepen op tot in de 500 op.

Meer weten? Luister de audioreportage over de het verkiezingsthema bij de Algemene Politieke Beschouwingen, waarin we spreken met BBB-fractievoorzitter Caroline van der Plas en DENK-fractievoorzitter Stephan van Baarle: