De Hoftuin in teken van de Week tegen eenzaamheid

Margareta Svensson

Afgelopen week was het de week tegen eenzaamheid. Een week die speciaal in teken staat van mensen die zich eenzaam voelen, door welke reden dan ook. In de Hoftuin in Amsterdam word er speciale aandacht besteedt aan dit onderwerp. Daar is een expositie te zien waarin mensen geportretteerd zijn in kleding van een overleden dierbare.

De Zweedse fotograaf Margareta Svensson woont sinds 1985 in Nederland. Sinds haar moeder negen jaar geleden overleed, houdt ze zich bezig met textiel. “Mijn moeder had veel kleding achtergelaten, waaronder een paar zelfgemaakte handschoenen. Die waren helemaal naar haar handen gevormd en toen ik ze aantrok, voelde ik haar handen,” vertelt Svensson. Samen met Chaja van Kollem maakte ze deze expositie. “Nadat ik foto’s van Chaja in kleding van haar overleden moeder maakte, dachten we: hier kunnen we wel wat mee.”

In de expositie is ook een foto te zien die voor Svensson een bijzondere persoonlijke waarde heeft. “Mijn zoon Ymer heeft hieraan meegewerkt,” vertelt Svensson. “Hij heeft de jas van zijn vader aangetrokken. Voor hem was dat niet zo’n bijzondere jas, omdat hij de jas niet zo goed kende. Maar toen ik zijn vader leerde kennen, had hij die jas altijd aan.”

Twee jaar lang werkten Svensson en van Kollum aan de expositie. “We nodigden mensen thuis uit voor de camera en luisterden naar hun verhalen. Vaak waren ze zenuwachtig, maar ze vonden het ook heel bijzonder om te doen. Ze trokken kleding aan die ze nog nooit eerder aangetrokken hadden.”

De expositie is vanaf donderdag 27 september te zien in de Hoftuin in Amsterdam. Wil je meer weten over de expositie en de week tegen eenzaamheid? Bekijk hier de reportage:

Marilene Vis

Mijn naam is Marilène Vis, journalist in opleiding aan de Hogeschool Utrecht. Ik ben breed geïnteresseerd, maar het liefst verdiep ik mij in de parlementaire en internationale verslaggeving. Naast mijn artikelen op SvJ Media schrijf ik om de week een column voor nieuwsplatform Trajectum, waarin ik situaties uit mijn leven als Utrechtse student deel.