Voor kinderen door kinderen

De Kinderpostzegelactie is van start gegaan. Naast dat kinderen een week lang langs de deuren gaan om geld op te halen, organiseert de stichting ook andere initiatieven. Kinderen met een moeilijke thuissituatie kunnen deelnemen aan het maatjestraject.

Je hebt ze vast wel eens gekocht, van je eigen kinderen, kleinkinderen, of zelfs wel eens braaf zelf gekocht: kinderpostzegels. Deze week gaan 130.000 kinderen in heel Nederland langs de deuren om postzegels te verkopen en zo geld in te zamelen. Eén op de twaalf kinderen in Nederland leeft in armoede en heeft daardoor een moeilijke thuissituatie. Stichting Kinderpostzegels zet zich op verschillende manieren in voor deze kinderen. De stichting werkt samen met Vitalis, waarbij kinderen worden gekoppeld aan een volwassen maatje. Vitalis is een stichting die al meer dan veertig jaar kinderen tussen de 5 en 18 jaar koppelt aan een volwassen vrijwilliger. Samen brengen ze wekelijks een paar uurtjes met elkaar door en ondernemen ze gezellige activiteiten.

Toen Naomi’s ouders het voorstel deden om als gezin deel te nemen aan een maatjestraject en zo een kind te helpen die dit nodig heeft, was Naomi direct enthousiast. Levi komt elke week langs voor een zorgeloze middag. De vader van Naomi zegt: “In het verleden hebben we overwogen om te adopteren, maar dat betekent permanente zorg, zeven dagen per week. We hebben gekozen voor het maatjestraject omdat we thuis een stabiele situatie hebben waarbij we een kindje iets meer kansen en mogelijkheden kunnen bieden. Op deze manier krijgt Levi de kans om er even tussenuit te zijn, te spelen en gewoon kind te zijn.” Bij het tot stand brengen van de match wordt nauwkeurig gekeken naar gedeelde interesses, persoonlijke eigenschappen en wensen om ervoor te zorgen dat de twee personen goed bij elkaar passen. Een suggestie eventueel: “Ik vind het belangrijk dat onze kinderen zien dat niet alles hetzelfde is als de wereld waarin zij leven, het huis waarin wij wonen of de middelen die zij krijgen”, gaat de vader van Naomi verder. “Als je de ruimte hebt om deel te nemen aan het maatjestraject, zou ik het zeker aanraden.”

i.v.m. privacy is de naam van Levi gefingeerd