‘Mijn hartinfarct was echt een realiteitscheck’

Bron: Unsplash

Op 29 september vieren we Wereld Hart Dag, een dag gewijd aan het vergroten van het bewustzijn over hart- en vaatziekten. Met het doel het bevorderen van een gezonde levensstijl om deze aandoeningen te voorkomen. Hart- en vaatziekten blijven wereldwijd de belangrijkste doodsoorzaak, maar veel gevallen zijn te voorkomen door gezondere keuzes te maken. Hart- en vaatziekten omvatten aandoeningen zoals hartaanvallen, beroertes, hypertensie en hartfalen, aldus Hart Stichting.

” Belang van vroegtijdige detectie en behandeling mag niet worden onderschat. Regelmatige controles bij de huisarts, monitoring van de bloeddruk en cholesterolniveaus, en het begrijpen van familiegeschiedenis kunnen allemaal bijdragen aan een gezonder hart aldus huisarts Marjoleine Versteegt.

Inge van Oostende heeft vier jaar geleden een hartinfarct gekregen en realiseerde zich toen pas hoe belangrijk het is om goed voor je lichaam te zorgen: ” het was echt een realiteitscheck, ik realiseerde mij toen pas hoe ongezond ik bezig was. Ik werkte veel te veel, had dag in dag uit stress, nooit had ik gedacht dat er zoiets zou gaan gebeuren. Gelukkig is het goed afgelopen, en sindsdien zorg ik veel beter voor mijn lichaam. Ik werk veel minder en geniet sindsdien veel meer van het leven. Je hoeft niet 100 dingen tegelijk te doen en overal de beste in te zijn.’’

Bekijk hier de bijbehorende reportage:

Noa Rikken

Hallo Lezers! Mijn naam is Noa Rikken, twintig jaar oud en één van de journalisten van Upd8. Ik schrijf al jaren, en hier haal ik ontzettend veel plezier uit. Ik kijk ernaar uit om uitzendingen te maken.