Borstkankermaand: jonge vrouwen in de spotlight voor bewustzijn en ondersteuning

De gehele maand oktober markeert wereldwijd als borstkankermaand, met duizenden organisaties die de handen ineen slaan om het risicobewustzijn te vergroten. Aya jong en kankerfoundation is één van deze kankerstichtingen die hun inspanningen richten op het ondersteunen van adolescenten in Nederland. Ieder jaar komt dit neer op bijna 4000 personen die worden getroffen door kanker in de leeftijdsgroep 18 tot 35.

“Omdat we ouder dan 18 zijn, worden we beschouwd als volwassenen, maar we hebben nog niet geleerd hoe we met tegenslagen moeten omgaan,” vertelt Kim Gringhuis, de oprichtster van de stichting. Op jonge leeftijd kreeg zij zelf borstkanker, wat haar inspireerde om anderen meer ondersteuning te kunnen bieden. “We bieden altijd een luisterend oor en verwijzen waar nodig is door. De hulp kan ook heel praktisch zijn.”

Hoewel 75% van de borstkankerdiagnoses bij vrouwen boven de 50 jaar wordt gesteld, blijven ook jonge vrouwen vatbaar. Hoewel borstkanker uiterst zeldzaam is bij vrouwen jonger dan 20, komt het wel voor bij twintigers. “Voor tieners heeft borstkanker een geheel andere impact,” merkt Kim op. Vooral de leeftijdsspecifieke zorg staat nog in de kinderschoenen; momenteel wordt het onderscheiden tussen kinderen en volwassenen vanaf 18 jaar. Toch is er dringend behoefte aan meer ondersteuning voor diegenen die hun leven nog maar net aan het opbouwen zijn.

Kyra Johnson

Ik doe graag werk waarbij ik onder de mensen kom. Ik ben sociaal, creatief en ruimdenkend. Dit uit zich onder meer in een passie voor schrijven. Ik ben hoofdredacteur voor de kinderwijkkrant Buurtblinkers in Utrecht West. Daarnaast studeer ik Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht.