Utrecht Centrum

Landelijke daling is niet voelbaar bij Kampong: “Bij ons juist meer jonge leden”

Er rollen nog genoeg ballen op de belden bij Kampong

Waar uit onderzoek van het NOC*NSF blijkt dat er landelijk een daling plaatsvindt in het aantal jongeren dat lid is van een sportvereniging, stijgt het aantal leden bij voetbalclub Kampong juist.

Een landelijke daling van drie procent van het aantal jongeren tussen de 5 en 18 jaar dat lid is van een sportvereniging, blijkt uit cijfers van het NOC*NSF. Het is dan ook heel bijzonder te noemen dat er bij voetbalvereniging Kampong juist sprake is van meer leden binnen deze leeftijdscategorie. “Door een goede structuur te hanteren binnen onze vereniging merken wij dat we heel veel nieuwe leden aantrekken en oude leden behouden”, aldus verenigingsondersteuner Rob Sillessen.

Het Mulier Instituut, een Nederlands sportonderzoeksinstituut, geeft ook de groei van de stad Utrecht aan als factor voor de groei bij Kampong. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat Utrecht één van de hardst groeiende gemeente van Nederland is, waardoor de vraag naar sportgelegenheden in deze omgeving ook harder toeneemt dan in de rest van het land.

Volgens het NOC*NSF is de coronapandemie de voornaamste reden voor de terugloop van aantal jonge leden, aangezien de instroom van leden in deze periode lager is geweest dan in de periode ervoor. Uit onderzoek van het Mulier Instituut, wat zich jaarlijks bezighoudt met een contributiemonitor, speelt ook de stijgende contributie bij sportverenigingen een rol bij de landelijke daling.

Hieronder een interview van Max Kien met Sam over zijn bevindingen binnen zijn eigen sportvereniging:

Jacey Zelissen

Jacey Zelissen, geboren in 2003 en beginnend student aan de Hogeschool Utrecht. Hier is zijn passie voor sport en journalistiek samengekomen. Zijn eerste stappen in de journalistiek zette hij als correspondent amateurvoetbal voor De Limburger, waar hij ervaring heeft opgedaan als schrijvend journalist. Met een passie voor sport, interesse in alles wat zich afspeelt in zijn omgeving en een scherp oog voor verhalen, is hij klaar voor alles wat er op zijn pad komt.