Utrecht Centrum

Touwtrekken en hardgekookte eieren bij de Commissieclash van studievereniging Atlas

De eerste editie van Commissieclash van studievereniging Atlas ging donderdag 5 oktober van start. Hierbij strijden leden van verschillende commissies om de eretitel. De studenten hebben er zin in en laten zich van hun competitieve kant zien. Gezelligheid alom.

Op een veld in de Ina Boudier-Bakkerlaan omringt met studentencomplexen gebeurt het: De Commissieclash van studievereniging Atlas. Elk stuk van het veld wordt benut om verschillende spelletjes te spelen, zoals touwtrekken en een kennisspel met vragen over medeleden. Verderop in het veld zijn er studenten druk in de weer met dekzeilen. Ze moeten de naar de finish, dekzeil en al, zonder de grond aan te raken. “We willen er graag een traditie van maken”, zegt Myrthe van de activiteitencommissie. Ze is druk in de weer om alle aanmeldingen te verwerken en het overzicht te houden van alle activiteiten. De leden van alle commissies krijgen een andere post aangewezen en dit is de laatste activiteit van het commissiejaar.

Na een spannende wedstrijd, waarbij de Liberal Arts and Sciences studenten aan elkaars enkels gebonden waren, slaakt een student een teleurgestelde zucht. Ze laat een gespleten ei zien. Iedere commissie heeft een hardgekookt ei gekregen en moet deze tot het einde van de competitie heel houden voor extra punten. Ik vraag of ze nu haar commissie teleurstelt. “Helaas wel”, zegt de student. Haar commissieleider kijkt naar het gebroken ei en zegt op lacherige toon: “Precies wat ik verwachtte.”

Ergens anders op het veld wordt het spel ‘Britse Bulldog’ gespeeld. Het gaat er ruig aan toe. De deelnemers staan allemaal, op één persoon na, aan dezelfde zijde van het speelveld. De overgebleven persoon staat in het midden van het veld. Het spel begint met een van tevoren afgesproken signaal. Alle deelnemers die aan de zijkant van het veld stonden, proberen dan naar de overkant te rennen. De persoon in het midden probeert om de rennende medespelers tegen te houden en hen 3 seconden op te tillen. Als dat lukt, moet de gevangen persoon meehelpen de overige deelnemers te vangen. De winnaar is degene die tot het laatst overblijft. Bij dit spel is het een chaotische boel. Geduw, getrek en geschreeuw zijn hierbij leidend voorwerp.

De eerste Commissieclash blijkt een succes te zijn. Een herfstig zonnetje en een paar simpele attributen voor spelletjes blijken een winnende formule te zijn voor een dosis gezelligheid. Met het enthousiasme van de verenigingsleden is in ieder geval niks aan de hand.

Anouk sprak met Myrthe van de activiteitencommissie en deelnemer Tijn.

Dennis van Weezel

Dennis van Weezel (1998) is eerstejaars student aan Hogeschool Utrecht en komt zelf uit Almere. Van jongs af aan heeft hij al affiniteit voor het vak. Hij doet dit vanuit empathie en nieuwsgierigheid. Hiervoor heeft hij een tal van banen gehad, waaronder barmedewerker en boekhandelaar.