Utrecht Centrum

Evenement ‘Hoe overleef ik de pechgeneratie’ ondersteunt jongeren met studieschuld

Panelleden in gesprek over het thema betaalbaar wonen. Foto: Larissa Stijlaart

Zo’n honderd jongeren waren aanwezig bij het evenement ‘Hoe overleef ik de pechgeneratie’. Het evenement werd gehouden in de theaterzaal van de bibliotheek Neude. Tijdens het evenement kwamen er verschillende problemen aan bod die de jongeren van de pechgeneratie ervaren. ‘De studenten van de pechgeneratie moeten van pech naar power gaan’.

Het heft in eigen handen nemen. Daar draait het evenement ‘Hoe overleef ik de pechgeneratie’ om. Het evenement wordt gehouden in een theaterzaal van de bibliotheek Neude. In het publiek zitten zo’n honderd studenten en starters. Door te studeren tijdens het leenstelsel hebben de meesten een studieschuld opgebouwd. De studenten die tussen 2015 en 2022 hebben gestudeerd worden daarom bestempeld als de pechgeneratie. Dat is iets waar de organisatie Skyscrapers verandering aan wil brengen. Met het motto ‘van pech naar power’ proberen ze de jongeren in de zaal te ondersteunen. Tijdens het evenement komen er verschillende gasten aan bod. In drie verschillende panels worden de drie grootste problemen besproken waar de pechgeneratie mee te maken heeft. De hoge studieschuld is het eerste thema dat in de show wordt behandeld. De jongeren in de zaal worden aangemoedigd om met elkaar in gesprek te gaan over hun studieschuld. Onderwerpen zoals de compensatie van 1400 euro en de hoge rente komen voorbij. Aan de jongeren in de zaal wordt daarna gevraagd hoe hoog hun studieschuld is door middel van een zit-en-sta spel. Als je studieschuld lager is dan tienduizend euro,mag je weer gaan zitten,wordt er verteld. Tijdens het spel stijgen de bedragen steeds verder. Aan het einde van het spel staat er nog maar één jongen. Zijn studieschuld is zeventigduizend euro.

Naast de studieschuld komen ook de thema’s studeren in de coronatijd en betaalbaar wonen aan bod. Tijdens het thema studeren in de coronatijd gaat het vooral over de mentale klachten die studenten ervaren tijdens de coronaperiode. De panelleden Zonne Zeevalk van de SNS Bank en Joyce van der Wegen van de organisatie ECIO benadrukken hoe lastig het was om te studeren in de coronatijd. De panelleden bespreken de verschillende problemen waar studenten tegenaan liepen. Tijdens het gesprek wordt besproken hoe sommige jongeren door corona een studievertraging hebben opgelopen en dat hun sociale vangnet is weggevallen. Als laatste thema wordt betaalbaar wonen behandeld. Simon Vrijsen is belangenbehartiger bij Vereniging Eigen Huis. Hij loopt namens de vereniging vaak rond in Den Haag om over de woningmarkt te praten met Kamerleden en ambtenaren. Volgens Vrijsen is het voor jongeren tegenwoordig veel moeilijker om in de woningmarkt te stappen dan twintig jaar geleden.’Twintig jaar geleden kon je met vier keer een modaal inkomen een huis kopen. Tegenwoordig is dat wel zeven of acht keer’, zegt hij.

Tim Coremans is een van de organisatoren van het evenement en lid van de organisatie Skyscrapers. Deze organisatie is een traineeshipbureau dat jonge starters aanneemt. ‘Met onze traineeships proberen we jongeren een stevige basis mee te geven voor de rest van hun carrière’, vertelt Coremans. Volgens Coremans is het thema pechgeneratie nog steeds belangrijk. Binnen de organisatie merkte hij door gesprekken met starters dat het thema pechgeneratie steeds belangrijker wordt. Hij vertelt dat de mensen van de pechgeneratie nu steeds meer de arbeidsmarkt betreden. Met dit evenement wil hij de jongeren in de zaal belangrijke informatie meegeven over financiële zekerheid en ze ondersteunen. Verder wil hij aan de jongeren meegeven om zelf de regie in eigen handen te nemen.’Ik zou het mooi vinden als er over vijftig jaar wordt teruggekeken naar deze tijd, dat mensen vooral spreken over de powergeneratie in plaats van de pechgeneratie’.

Aan het einde van het evenement wordt er nog druk onder de jongeren gekletst. Tijdens de gesprekken zijn er verschillende verhalen te horen. Zo vertelt één student dat ze een niet al te hoge studieschuld heeft. Dat komt vooral omdat ze gesteund is door haar ouders. Zij stortten elke maand zo’n honderd euro op haar rekening. Één andere student belicht de andere kant van het verhaal. Zij heeft juist wel een hoge studieschuld opgebouwd. Toen het leenstelsel werd geïntroduceerd heeft zij veel geleend. ‘Ik dacht, ik hoef het toch pas over dertig jaar terug te betalen’, vertelt ze. Tegenwoordig gelooft ze nog steeds dat het goed komt. Al had ze het wel fijn gevonden als de overheid wat duidelijker was geweest over het lenen. ‘Ik miste transparantie vanuit de overheid. Het zou fijn zijn geweest als er online meer informatie stond op hun site over het lenen’.

Larissa Stijlaart

Hey ik ben Larissa. Ik ben 18 jaar en ben net begonnen met de opleiding journalistiek aan de hogeschool Utrecht. Ik ben nieuwschierig en vind het leuk om veel over een onderwerp te onderzoeken. Ik ben vooral geïntereseerd in politiek en de maatschappij, maar artikelen schrijven over de nieuwste games en films zijn natuurlijk ook hartstikke leuk.