Utrecht Centrum

Drukte bij Stadsschouwburg: voor het eerst startlocatie Urban Trail Utrecht

Foto door Thijs Sanders - Stadsschouwburg tijdens Urban Trail Utrecht

De Stadsschouwburg in Utrecht is voor het eerst de start en finish locatie van Urban Trail Utrecht. Het hardloopevenement loopt langs allerlei bezienswaardigheden in Utrecht en biedt renners de kans om Utrecht te verkennen. Voor sportievelingen en avonturiers een evenement om niet te missen.

Omdat de Stadsschouwburg de start en finish locatie is, doen zij er alles aan om het de deelnemers zo prettig mogelijk te maken. Hierom is het Theater geopend voor de hardlopers om goed te kunnen settelen. ‘Het is een beetje druk,’ zegt een deelnemer die zich klaar maakt om te gaan lopen. Binnen kunnen deelnemers rustig een kopje koffie of thee drinken. Ook kunnen de hardlopers bij de balie hun startnummer ophalen. ‘Balie twee is hier!’ roept een vrijwilligster bij de startnummerafgifte.

Buiten is het terrein voor de Stadsschouwburg afgezet en staat het vol met hardlopers die zich klaar maken voor start. ‘Ik doe altijd mee aan dit soort evenementen omdat het niet om de snelste tijd gaat, daar houd ik niet zo van’, zegt een deelnemer tegen een andere. ‘En je loopt ook nog eens een mooie route, beter kan niet’. Bij de start staan honderden renners te wachten op het eerste startsignaal waarna de ze mogen beginnen aan hun tocht. ‘Al die handen in de lucht!’ roept de omroeper die ondertussen de langslopende deelnemers een high-five geeft.

Het hardloopevenement begint en eindigt dus in de Stadsschouwburg. Vincent van Steenderen is medewerker van de Stadsschouwburg en is verantwoordelijk voor iedereen in en rondom het gebouw. ‘Dit is het eerste jaar dat wij de start en finish locatie zijn van Urban Trail Utrecht. Hiervoor liepen de hardlopers wel door dit gebouw maar dit is wel de eerste keer dat we in samenwerking met GOLAZO dit evenement organiseren.’ Van Steenderen ziet dat de sfeer er goed in zit. ‘Er hangt een sportieve sfeer in en rondom de het gebouw. Mensen hebben het optimisme er goed in zitten en natuurlijk veel zweet. Maar dat mag de pret niet drukken’, zegt van Steenderen glimlachend.

Urban Trail Series is een evenement georganiseerd door GOLAZO. GOLAZO heeft een aantal vrijwilligers bij de startnummer- en tassenafgifte. Maar er zijn ook medewerkers in vaste dienst aanwezig. Een van die medewerkers is Mabel Fisher, zij is klantenservice medewerker bij GOLAZO en fungeert tijdens Urban Trail Utrecht als coördinator bij de startnummerafgifte. ‘We hebben bij de startnummers al rekening gehouden dat het druk ging worden. Uiteindelijk zijn uit mijn hoofd ongeveer 2400 mensen op dit evenement afgekomen. Dat zijn een hoop mensen.’

Wat Urban Trail Series zo uniek maakt is dat het niet gaat om wie de snelste tijd rent, maar om de stad waar je loopt beter te leren kennen terwijl de deelnemers sportief bezig zijn. Tijdens het hardlopen lopen de hardlopers langs verschillende bezienswaardigheden van de stad. Deze bezienswaardigheden openen hun deuren voor de renners zodat zij tijdens het hardlopen ook door gebouwen, theaters of stadions komt. Hier komen mensen normaal gesproken niet tijdens het hardlopen wat dit evenement ontzettend uniek maakt.

Het hardloopevenement komt, naast in Utrecht, ook in andere steden in Nederland zoals Rotterdam, Den Haag en Groningen. Elke stad plant weer zijn eigen route en in elke stad zijn weer andere bezienswaardigheden te zien. Ook heeft elke stad een korte en een lange route. In Utrecht is de korte route rondom het centrum van Utrecht en in de lange route ren je ook door Leidsche Rijn.

Bekijk hieronder de audioreportage over Urban Trail Utrecht van Jilles Bilker:

Thijs Sanders

Mijn naam is Thijs Sanders, ik ben 18 en woon in Nieuwegein. Ik zit op de school voor journalistiek in Utrecht. Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in verhalen schrijven en de waarheid naar bovenhalen. Sinds 1 september probeer ik zoveel mogelijk nieuws te vergaren in Utrecht centrum. In de toekomst hoop ik voor een sportkrant te kunnen werken.