Utrecht Centrum

Ondanks een daling van de leestijd bij kinderen een volle kinderboekenwinkel

Overal kleur en kinderen die met grote ogen om zich heen kijken, dat vind je in De Utrechtse Kinderboekenwinkel. Door de hele winkel staan ouders met hun kinderen te zoeken naar een boek, want het is Kinderboekenweek. De Kinderboekenweek wordt ieder jaar gehouden, zodat kinderen meer aandacht besteden aan lezen. De leestijd van kinderen daalt namelijk naar mate zij ouder worden.

In de niet al te grote kinderboekenwinkel aan de Ganzenmarkt in Utrecht is weinig te merken van het feit dat kinderen minder lezen. In de winkel moeten de mensen zich langs elkaar wringen om de boekenkasten aan de wand te bereiken. Ook zitten de medewerkers niet stil met al deze drukte, aan de kassa worden er veel boeken ingepakt in cadeaupapier en wordt bij elke aankoop het kinderboekenweekgeschenk meegegeven. Om kinderen de extra leesstimulans mee te geven zijn alle medewerkers ook bereid om advies te geven, zo gaat elk kind met het boek wat het beste bij hen past naar huis.

Na een flinke zoektocht komt Tijn (8) met een grote glimlach de boekenwinkel uitgelopen. Hij laat vol trots zijn net gekochte boek zien. ‘Het boek wat ik heb gekozen lijkt me heel leuk, vooral door de blauwe tekst’, zegt Tijn stralend. Hij slaat het boek open en laat de blauwgekleurde letters op de bladzijden zien. Hij vertelt dat zowel op school als thuis er veel aandacht wordt besteed aan de Kinderboekenweek, op 4 oktober hadden ze op school zelfs een grote opening om de Kinderboekenweek te openen.

Uit onderzoek van Stichting Lezen is gebleken dat de leestijd van kinderen daalt naar mate kinderen ouder worden. In de doelgroep van zevenjarigen leest ongeveer 68 procent nog elke dag een boek, terwijl onder vijftienjarigen dit percentage is gedaald naar ongeveer 20 procent.  Eigenaresse van De Utrechtse Kinderboekenwinkel, Dorothé Cras, geeft aan dat er veel wordt geïnvesteerd in lezen. Zij stelt dat het demissionaire kabinet op Prinsjesdag heeft aangekondigd meer te gaan investeren in bibliotheken. Het kabinet zal volgens de Rijksoverheid 38,4 miljoen euro uittrekken voor het verbeteren van bibliotheeknetwerken in Nederland. Volgens Stichting Lezen is het belangrijk voor kinderen om kennis te maken met lezen, dit legt namelijk de basis voor de taal- en leesontwikkeling van kinderen. ‘Lezen verruimt ons denken, leert ons om anderen beter te begrijpen en vergroot ons welzijn. Juist daarom is inzetten op leesbevordering zo onontbeerlijk.’

Naast financiële investeringen worden er ook evenementen georganiseerd, één daarvan is de Kinderboekenweek. In De Utrechtse Kinderboekenwinkel is het duidelijk te zien dat het Kinderboekenweek is. De winkel is extra versiert in het thema ‘Bij mij thuis’, met als hoogtepunt de hoge stapel van het prentenboek van de Kinderboekenweek. De winkel staat constant vol met kinderen opzoek naar nieuw leesvoer. ‘Leesplezier en motivatie is vooral heel belangrijk,’ vertelt Dorothé Cras. Vanuit De Utrechtse Kinderboekenwinkel worden er ook veel leesactiviteiten georganiseerd om lezen te stimuleren buiten de Kinderboekenweek. Dorothé Cras geeft aan dat het belangrijkste is om kinderen enthousiast te laten worden over lezen. ‘Wij proberen kinderen enthousiast te maken, dit doen we door goed naar ze te luisteren en hele adequate adviezen te geven’, zegt ze, terwijl ze ondertussen druk bezig is met boeken inpakken in kleurrijk inpakpapier.

Jet Sietsma heeft gesproken met Dorothé Cras over de Kinderboekenweek.

Britt Moons

Mijn naam is Britt Moons, ik ben 18 jaar oud en studente journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Ik ben opgegroeid in Odijk, een klein dorpje naast Utrecht, dus ben bekend met de omgeving. Ik vind het dan ook leuk dat wij onderzoek mogen doen in Utrecht en omgeving. Ik ben erg enthousiast over het vak en heb brede interesses, van politiek en criminologie tot gewoon in gesprek gaan met mensen en op die manier dingen leren. Naast mijn voorliefde voor de journalistiek speel ik graag gitaar. Mocht je mij willen bereiken kan dat via mijn mail (britt.moons@student.hu.nl) of X (@Brittsterre_)