Utrecht Centrum

Selecteer Pagina

Kampeerliefhebbers te vinden in de Jaarbeurs

Kampeerliefhebbers te vinden in de Jaarbeurs

De jaarlijkse Kampeer en Caravan beurs in de Jaarbeurs Utrecht afgelopen week, heeft opnieuw zijn aantrekkingskracht bewezen voor kampeerliefhebbers en avonturiers. Met duizenden bezoekers die naar de Jaarbeurs stroomden, diende het evenement als een verzamelplaats voor de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van kampeertechnologie, caravanmodellen en outdoor-ervaringen.

Met zes enorme hallen vol met de nieuwste kampeer- en caravanmiddelen, was de Jaarbeurs omgetoverd tot een kampeerparadijs. Bezoekers konden zich vergapen aan een indrukwekkende reeks kampeeruitrustingen, van de nieuwste tenten tot aan de nieuwste kampeertrends die op de modeshow vertoont werden.

Mickey Bredewout, brand-marketing medewerker van de Jaarbeurs en verantwoordelijk voor de Kampeer en Caravan beurs in de Jaarbeurs, merkt op dat hoewel koopkrachtige ouderen traditioneel de grootste doelgroep van de beurs vormen, er duidelijk sprake is van een verschuiving. Volgens een recent onderzoek van de Kampeer en Caravan Industrie is het bezit van een camper of caravan in Nederland tussen 1 januari 2020 en 1 september 2023 met maar liefst 35,5 procent gestegen onder de leeftijdscategorie van 26 tot en met 35 jaar. Deze toename in interesse onder jongere generaties weerspiegelt niet alleen de groeiende populariteit van kamperen, maar ook de evolutie van de branche zelf, waarbij innovatie en duurzaamheid een grote rol spelen. De Kampeer en Caravan beurs blijft een onmisbare gelegenheid voor iedereen die deel wil uitmaken van deze bloeiende gemeenschap van avonturiers en reisliefhebbers.

Op de beurs was geen moment van stilte. De muziek bij de catering en de barbecue quiz waren populair. Alle vier de banken waren gevuld en de moeilijke vragen werden gesteld. Tegelijkertijd werden er vegetarische lekkernijen van de barbecue uitgedeeld, en mensen streden fanatiek om een tas te bemachtigen.

Tussen de menigte van kampeerenthousiasten viel Jan Steenberger op als een trotse caravaneigenaar. Met glimlach is hij het toonbeeld van ervaring in de kampeerwereld. Jan Steenberger, gepensioneerd en vol levenslust, heeft de afgelopen twee maanden de Nederlandse wegen verkend met zijn trouwe metgezel, zijn caravan. Terwijl hij geniet van zijn welverdiende pensioen, zag hij de aankondiging van de Kampeer en Caravan beurs voorbijkomen en besloot hij dat het een leuk uitje zou zijn. Ondanks de reputatie van de Kampeer en Caravan beurs als een druk evenement, vond Jan Steenberger het eigenlijk minder druk dan hij had verwacht. Hij vertelt: ‘Ik ben expres op de vrijdag gekomen, want in het weekend zal het vast druk worden, nu kon ik rustig rondkijken.’ Steenberger had wel moeite met de prijzen van de caravans.

Niet alleen Steenberger maar ook Kampeerliefhebbers Carla en Dick. “We zijn gepensioneerd en hebben al tien jaar een camper waarmee we meer dan vier keer per jaar op vakantie gaan,” zegt Carla. “Maar als je kijkt naar de prijzen van een camper nu, staan die niet meer in verhouding met tien jaar geleden.”

De Kampeer en Caravan beurs in de Jaarbeurs Utrecht blijft een aantrekkelijk evenement voor kampeerliefhebbers van alle leeftijden. De groeiende interesse van jongere generaties en de nadruk op innovatie en duurzaamheid in de branche tonen aan dat kamperen populairder is dan ooit. Hoewel sommigen bezorgd zijn over de stijgende prijzen van caravans en campers, biedt deze beurs nog steeds volop inspiratie voor avonturiers en reisliefhebbers.

Max sprak met verschillende bezoekers van de Kampeer en Caravan beurs.

Over de auteur

Kiki Peek

Kiki Peek geboren in 2005 in Bunnik, is een student Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Ze koestert een diepe passie voor muziek en is tevens enthousiast over sport. Haar brede interesse strekt zich uit tot verschillende gebieden, en ze heeft een sterke betrokkenheid bij maatschappelijke kwesties. Kiki streeft ernaar om met haar journalistieke werk te laten zien hoe de samenleving werkt. Ze wil verhalen vertellen die mensen enthousiasmeren en hen meer laten begrijpen over wat er om hen heen gebeurt.