Utrecht Centrum

Stijgend drugsgebruik onder Utrechtse studenten

Het drugsgebruik onder studenten in Utrecht neemt toe, vooral als gevolg van de COVID-19-pandemie. Recent onderzoek toont aan dat steeds meer studenten naar verdovende middelen grijpen als reactie op de beperkingen en de impact van de pandemie.

Een student gaf aan: “Om het gevoel te hebben alsof je uitgaat, helpt het om toch die coke op tafel te leggen.”

Staatssecretaris Maarten van Ooijen spoort Nederlandse studentenverenigingen aan om proactief beleid te ontwikkelen rond drugsgebruik. Deze oproep volgde op Kamervragen na alarmerende berichten van de Utrechtse studentenvereniging U.V.S.V./N.V.V.S.U over excessief cocaïnegebruik. “Het is nu een gewoonte geworden bij een groeiende groep studenten, dat baart echt zorgen,” benadrukte voormalig praeses (voorzitter) Valerie Lhoëst.

Tijdens de lockdowns organiseerden studenten meer thuisfeesten, waar geen controle zoals bij verenigingen was. Hierdoor kwamen studenten makkelijker in aanraking met drugs.

Het Trimbos-instituut, een vooraanstaande organisatie op het gebied van geestelijke gezondheidszorg, benadrukt de urgentie van deze situatie. Door het gebrek aan contact en eenzaamheid tijdens de pandemie ervaren studenten meer stress. Drugs worden gezien als een manier om deze gevoelens te verminderen en te ontsnappen aan de realiteit. Een andere student vertelde: “Vooral tijdens de lockdowns voelde het alsof de wereld stil stond. Drugs leken een uitweg.”

De universiteit en gezondheidsinstanties zijn zich bewust van de problematiek en werken aan preventieve maatregelen. Voorlichtingscampagnes worden geïntensiveerd om bewustzijn te creëren over de risico’s van drugsgebruik en alternatieve stressmanagementmethoden te benadrukken. Samenwerking met studentenverenigingen en effectiever drugsbeleid zijn cruciaal om deze zorgwekkende trend te keren en het welzijn van de studentengemeenschap te waarborgen.

Casper Groendijk

Mijn naam is Casper, geboren in het schilderachtige Dokkum in 2001 en opgegroeid op het prachtige Schiermonnikoog. Door mijn nieuwsgierigheid en interesse in internationaal nieuws heb ik gekozen om journalist te worden. Als student journalistiek aan de Hogeschool Utrecht, streef ik ernaar mijn doel te bereiken: oorlogscorrespondent worden. Met vastberadenheid en een passie voor verhalen wil ik een stem zijn voor degenen die hun verhaal willen delen, waar ook ter wereld.