Utrecht Centrum

Repair Café in bibliotheek Neude

Repair Cafe de Bieb

Het Repair Café in de bibliotheek op Neude wordt altijd de eerste zaterdag van de maand georganiseerd. Ook zaterdag 7 oktober werd het Repair Café in de bibliotheek georganiseerd en verslaggevers Larissa en Thijs waren ter plaatse.

Bij binnenkomst kreeg je een formulier die je moest invullen waarna je moest wachten tot je aan de beurt bent. In de ruimte stonden zes tafels waarop hard gerepareerd werd. Op elke tafel werd weer iets anders gerepareerd. Zo werd er op een tafel een geluidsbox gerepareerd en op de andere een stofzuiger. En niet alleen de vrijwilligers repareerde, maar ook de eigenaren van de spullen droegen hun steentje bij om hun spullen weer heel mee naar huis te nemen. In de ruimte stonden ook meerdere kastjes met gereedschappen en onderdelen waarmee de spullen gerepareerd konden worden zoals schroevendraaiers, hamers en schroefjes. Ook zag je op een van de tafels een naaimachine waarmee kleren gerepareerd werden. In de hoek van kamer stonden een paar stoelen naast elkaar waar de mensen die moesten wachten, konden zitten. Door middel van een bel werd de aandacht gevraagd als er een item gerepareerd was.

Het Repair Café houdt in dat mensen met spullen die kapot zijn, deze kunnen laten repareren in het Repair Café. De mensen die de reparaties uitvoeren zijn vrijwilligers. Het Repair Café is gratis je hoeft je niet aan te melden om een reparatie te kunnen laten doen. Wel hebben sommige Repair Cafés een inschrijfformulier die je bij binnekomst moet invullen, hierop kun je maar een item invullen. Wil je meerdere spullen laten repareren, dan moet je weer achteraan aansluiten in de rij. Voor nieuwe onderdelen betaal je de kostprijs en Repair Café geeft geen garanties. Naast dat het Repair Café handig is voor mensen die niet goed weten hoe ze hun eigen spullen kunnen repareren. Is het ook goed voor het milieu. Spullen worden namelijk weer hergebruikt en hierdoor is er minder verbruik aan grondstoffen en energie want er hoeven geen nieuwe producten gemaakt te worden. Ook zorgt het voor minder co2-uitstoot.

We spraken een van de oprichters van het Repair Café in Utrecht. ‘Ik zit ruim tien jaar bij andere Repair Cafés in de stad en deze heb ik mede opgericht’. Naast organisator repareert hij zelf ook mee. ‘Deze dag heb ik een reperatie al gedaan’. Ook spraken wij een klant die stond te kijken hoe haar kleren gerepareerd werden. ‘Ik vind het eigenlijk een mooi initiatief dat mensen hier zitten die goed in handwerk zijn en goed zijn in naaien en daarmee andere mensen kunnen helpen.’

Het Repair Café is het initiatief van Martine Potsma. In Amsterdam-West werd in 2009 het Repair Café voor het eerst georganiseerd. Dit bleek een succes en werd opgepikt door bewoners uit andere wijken in Amsterdam. Die besloten om het ook in hun wijk te organiseren. Hierna volge ook andere dorpen en steden. Op dit moment zijn er in Nederland 430 Repair Cafés in Nederland. Niet alleen in Nederland, maar ook in het buitenland komen er steeds meer Repair Cafés. Tegenwoordig zijn er wereldwijd al meer dan 1500 Repair Cafés. Het Repair Café in de bibliotheek bestaat nu zo’n twee jaar.

Bekijk hieronder de audio-reportage:

Thijs Sanders

Mijn naam is Thijs Sanders, ik ben 18 en woon in Nieuwegein. Ik zit op de school voor journalistiek in Utrecht. Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in verhalen schrijven en de waarheid naar bovenhalen. Sinds 1 september probeer ik zoveel mogelijk nieuws te vergaren in Utrecht centrum. In de toekomst hoop ik voor een sportkrant te kunnen werken.