Utrecht Centrum

Toenemend gebruik van Engelse taal in de Starbucks op Utrecht Centraal

“Sorry I don’t speak Dutch”, bij de Starbucks op Utrecht Centraal aan de Jaarberuszijde, is Engels spreken het nieuwe normaal. De barista’s spreken de gasten vriendelijk in het Engels aan, een praktijk die lijkt te zijn toegenomen in vergelijking met het verleden.

Terwijl de een snel rent om de trein te halen, glipt de ander nog net de Starbucks in voor een warme kop koffie. De drukte in deze Starbucks is onmiskenbaar. Klanten schuiven aan in de rij, de meesten met een smartphone in de hand of zitten met een laptop voor zich aan een tafeltje. “How can I help you?”, vraagt de medewerker met een glimlach op haar gezicht, aan de gast die aan de balie staat om een bestelling door te geven. De gast antwoordt terug in het Nederlands. De medewerker kijk de gast vragend aan en vraagt vervolgens of er in het Engels gesproken kan worden. De gast knikt en geeft haar bestelling door in het Engels. “Ik begin altijd in het Nederlands want je bent natuurlijk in Nederland, maar dan is het altijd wel even schakelen als er Engels wordt gesproken.”, vertelt Laurie (18), die haar bestelling door geeft.

De gasten lijken over het algemeen geen grote problemen te hebben met deze veel voorkomende verandering. Ze beschouwen het als een bruikbare ontwikkeling in een steeds diverse maatschappij. Laurie zegt dat iedereen Engels leert op school en in staat zou moeten zijn om in deze taal te spreken. Echter, terwijl de meeste gasten positief reageerden op het gebruik van het Engels, waren er ook enkele zorgen geuit. Karine (17), zit met haar vriendin een chai latte te drinken en geeft aan dat hoewel Engels spreken veel voorkomend is, het belangrijk is dat er op zijn minst één personeelslid aanwezig moet zijn die vloeiend Nederlands spreekt, vooral voor noodgevallen of als iemand geen Engels kan spreken.

Een Engelssprekende medewerker van de Starbucks heeft het er soms wel lastig mee. Ze vertelt met een frons op haar gezicht dat ze de opmerking: “oh je spreekt geen Nederlands?”, vaak hoort. “Ze kunnen wel Engels spreken, maar als ze een slechte mood hebben weigeren ze. Ik vind dat vervelend want het is niet mijn keuze om hier te zijn en ik wil de taal niet leren. Iedereen kan Engels spreken want iedereen leert het op school”.

De toename van niet Nederlandssprekende werknemers komt vooral door het personeelstekort. Het tekort is nu minder dan een jaar geleden, maar het is nog steeds aanzienlijk hoog. In juli 2022 stonden er per 100 werklozen 142 vacatures open. Nu zijn dat er 122 per 100 werklozen, vermeldt de NOS in een artikel met cijfers van onder andere het CBS. Ruim 75 procent van de ondernemers ervaart een tekort aan arbeidskrachten aan het begin van het derde kwartaal.

Buiten het personeelstekort, neemt de toename van immigratie in ons land ook toe. Dit betekent dat er ook veel niet Nederlandssprekende mensen solliciteren op een baan in Nederland. Ook willen ondernemers dat hun zaak een goede afspiegeling heeft van de Nederlandse samenleving. Het is voor veel van hen ook geen groot probleem om Engelstalig sprekend personeel aan te nemen. Al met al, bij Starbucks op Utrecht Centraal, smaakt de koffie net zo goed in het Engels als in het Nederlands.

Roos van Barneveld

Mijn naam is Roos van Barneveld (2002). Ik ben woonachtig in Amsterdam en ik reis elke dag met liefde naar Utrecht om nieuws te maken. Ik ben nieuwsgierig en ik luister graag naar de verhalen van anderen. Mijn doel is indruk achterlaten bij mensen die mijn producties bekijken. Later zie ik mijzelf presenteren en programma’s maken over diversen maatschappelijke onderwerpen en aangrijpende gebeurtenissen. Op het moment schrijf ik nieuwsberichten over mijn hyperlocal, Zeist, die op deze website geplaatst zullen worden.