Utrecht Centrum

Lego World 2023 in Jaarbeurs Utrecht.

Van 18 oktober tot 24 oktober werd LEGO World georganiseerd. Dit vond zich plaats in de Jaarbeurs in Utrecht. In LEGO World kun je zelf bouwen met LEGO, maar ook LEGO kunstwerken bekijken. Voor LEGO fanaten een evenement om niet te missen.

LEGO World is dit jaar in drie grote beurszalen opgedeeld. In de beurszalen kom je verschillende LEGO thema’s tegen. Zo kom je in de ene beurszaal thema’s als Ninjago en LEGO Star Wars tegen. En in de andere zaal kom je LEGO Technic en LEGO City tegen. Bij elk thema liggen bakken met LEGO waarme je kunt bouwen. Naast de verschillende thema’s zijn er een hoop andere activiteiten te doen. Zo waren er verschillende bouwwedstrijden gaande. Zo heb je een wedstrijd wie de mooiste wolkenkrabber kon bouwen. En is er bij LEGO Star Wars een wedstrijd wie de mooiste Star Wars bouwwerk kon bouwen. Bij LEGO City hoor je een een glijdende band en gillende kinderen. Naast de activiteiten vind je ook een hoop bouwwerken. Bij LEGO Champions staat een 1:1 nagemaakte Lamborghini Sian van LEGO. Bij verschillende thema’s hebben ze hele dorpen en scenario’s gebouwd zoals Star Wars en Friends. Ook kan je na je bezoek aan LEGO World doorbouwen met LEGO. In de ToyChamp winkel kun je zelf lego kopen om er thuis mee te kunnen bouwen.

De populariteit van LEGO is nogsteeds groeiende. In het eerste half jaar van 2023 behaalde LEGO een omzet 3,7 miljard euro. Dit is een procent hoger dan het vorige halfjaar. De verkoop aan consumenten steeg met 3 procent. Uiteindelijk behaalde LEGO een nettowinst van 680 miljoen. Volgens LEGO komt deze stijgingen mede door de stijging in populariteit onder volwassenen. En dat is best opvallend omdat LEGO door velen word gezien als speelgoed voor kinderen. Maar niks blijkt minder waar. In sommige landen, zoals de Verenigde Staten. Is 25 procent van de verkochte lego door volwassen ook echt bestemd voor volwassenen. En ook in Nederland groeit het aantal gekochte lego door volwassenen. Maar er zijn ook andere redenen waarom LEGO nogsteeds zo populair is. ‘Ik denk dat LEGO populair is omdat we eigenlijk niet afwijken van het traditionele waar LEGO om bekend is’. zegt Rondal Nlandu, medewerker van de organisatie. ‘En dat is het simpel bouwen, wat mensen jaren geleden ook deden, kunnen ze nu ook doorgeven aan hun kinderen’. Ook spraken we met een bezoeker van LEGO World. ‘Er zijn zoveel mogelijkheden met LEGO. Ik had vroeger al wat meer speelgoed maar bij LEGO heb je een setje en je kan er twintig dingen mee bouwen en bij drie setjes kun je wel 120 dingen bouwen. En dat was het voor mij vooral, dat je creativiteit oneindig kon gebruiken.’

Dit jaar is dus de twintigste editie van LEGO World en de organisatie heeft daarom nog meer uitgepakt dan normaal. Zo is het de eerste keer dat LEGO DREAMZzz op LEGO World verschijnt. Dit nieuwe thema focust zich op de fantasywereld van kinderen. Kinderen kunnen met deze speelsets hun fantasy de vrije loop laten doormidddel van fantasypersonages en innovatieve vervoersmiddelen en bouwerken. Bij het thema in LEGO World zie je ook dingen die alleen in fantasiewerelden voorkomen. Zo zie je mensen in de rij staan voor doorzichtige gele poncho’s terwijl je heel veel LEGO steentjes hoort vallen. Naast LEGO DREAMZzz heeft de organisatie ook meer aandacht besteedt aan de digitale kant van LEGO. Zo is er een hoek waar je op verschillende consoles LEGO games kunt spelen zoals LEGO Star Wars en LEGO CITY Undercover.

Lego World word sinds 2001 georganiseerd en trekt jaarlijks meer dan 70.000 bezoekers. Het evenement werd van 2001 tot 2012 georganiseerd in de Ijsselhallen in Zwolle. Vanaf 2013 word LEGO World georganiseerd in de Jaarbeurs in Utrecht. Het concept werd in 2001 door Roy Cordes en Renate Ouweneel ontwikkeld. In 2020 en 2021 werd het evenement afgelast vanwege de coronapandemie. En ook in 2022 werd in tegenstelling tot vele andere evenementen ook afgelast.

Verslaggevers Larissa en Thijs waren bij Lego World en spraken met organisator Rondal Nlandu.

Larissa Stijlaart

Hey ik ben Larissa. Ik ben 18 jaar en ben net begonnen met de opleiding journalistiek aan de hogeschool Utrecht. Ik ben nieuwschierig en vind het leuk om veel over een onderwerp te onderzoeken. Ik ben vooral geïntereseerd in politiek en de maatschappij, maar artikelen schrijven over de nieuwste games en films zijn natuurlijk ook hartstikke leuk.