Utrecht Centrum

Voetjes van de vloer bij Het Danspaleis voor ouderen

De missie van stichting Het Danspaleis is om ouderen in Nederland vitaal te houden met dansen en muziek. Vrijwilligers reizen het hele land door om in verzorgingstehuizen de ouderen aan het dansen te krijgen. Ook in Utrecht is Het Danspaleis neergestreken om een groot feest te bouwen in de bibliotheek. Ouderen ontmoeten elkaar en vinden verbinding in de herkenbare klanken van vroeger.

Swingende muziek dringt door de muren van de bibliotheek Neude. Zelfs voor de ingang is de muziek al goed te horen. Binnen op het plein van de bibliotheek zijn de voorbereidingen voor het Danspaleis al in volle gang. De DJ-booth wordt geïnstalleerd en de vrijwilligers oefenen alvast hun danspassen op de lege dansvloer, die snel gevuld zal zijn met dansende ouderen. Het plein is feestelijk versierd; de tafels zijn gedekt met rode fluwelen kleden en op het podium staat een ouderwetse jukebox. De DJ speelt oefennummers om het apparatuur te testen terwijl langzaam de zaal volstroomt met ouderen. Ze nemen plaats aan de tafels waar ze wachten tot het grote feest officieel kan beginnen. De vrijwilligers van Het Danspaleis komen de dansvloer op onder leiding van een jazz-nummer en vragen de ouderen ten dans.

Vrijwilliger en muzikant Frank van Bommel werkt al sinds zeven jaar bij stichting Het Danspaleis. “Op liefdevolle wijze de orde verstoren is onze motto.” Vertelt Frank. De stichting reist stad en land af om ouderen het feest van hun leven te bezorgen. Het Danspaleis werkt samen met stichting Eén tegen eenzaamheid. Ze delen dezelfde bezorgdheid en halen ouderen uit hun isolement. “Bij Het Danspaleis kunnen ouderen de zorgen van hun af dansen. Even twee uur lang niks aan je hoofd.” Vertelt Van Bommel. Hij merkt dat deze dansevenementen de vroegere danscultuur in leven blijft houden. “Sommige ouderen hebben al jaren niet meer gedanst, maar als ze hier op de dansvloer staan, kunnen ze de quickstep nog steeds.” Ervaring hoef je niet te hebben om te dansen bij Het Danspaleis volgens vrijwilliger Frank. “Toen ik zeven jaar geleden begon bij Het Danspaleis, kon ik niet dansen. Ik liep gewoon naar de ouderen toe en vroeg wie mij kon leren dansen.” Zo heeft hij veel verschillende dansstijlen onder de knie gekregen, die hij graag weer leert aan anderen bij Het Danspaleis.

Door de grote hal van de bibliotheek Neude galmt het geluid van muziek en lachende mensen. Zelfs ouderen die elkaar niet kennen, pakken elkaar stevig vast en dansen samen op de muziek. Wijn en bier wordt ingeschonken en de serveersters brengen hapjes op tafel. De gewone bezoekers van de bibliotheek die dachten een rustige bibliotheek aan te treffen, worden feestelijk onthaald door de dansers. Om de dansvloer heen verzamelen zich veel mensen die met plezier toekijken. Sommige bezoekers kunnen het niet laten om toch heel even mee te dansen op de swingende muziek. De vrijwilligers van Het Danspaleis trekken de bezoekers uit de zijlijn en nemen ze mee de dansvloer op. Nu dansen jong én oud samen op de muziek van Louis Armstrong en andere bekende dansnummers van vroeger. De muziek wordt afgewisseld door snelle nummers en rustige schuifelmuziek. Zo kunnen de ouderen even op adem komen.

José Niessen is een trouwe fan van Het Danspaleis en volgt de stichting op de voet. Ze reist al zes jaar elke week vanuit Zaandam door heel Nederland om elke editie van Het Danspaleis bij te wonen. Ondertussen is ze bij de vrijwilligers een bekend gezicht geworden. Ze is gek op dansen en heeft vroeger professioneel gedanst. “Door Het Danspaleis krijg ik de kans om te bewegen. Ik wil niet achter de geraniums komen te zitten.”

Na twee uur gefeest te hebben, loopt de grote hal van de bibliotheek langzaam leeg. De dansvloer ligt er weer verlaten bij en de medewerkers van de bibliotheek zijn al bezig met het afbreken van het podium. De rust is wedergekeerd in de bibliotheek Neude.

Verslaggever Finn de Winter heeft een reportage gemaakt van Het Danspaleis in de bibliotheek Neude. Hij spreekt met programmaleider van de bibliotheek Gita Beek, die medeorganisator is van het evenement.

Liv Galjé

Liv Galjé, geboren in Zaandam, is beginnend journalist en student journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Haar passie voor de journalistiek begon al op jonge leeftijd. Ze heeft tijdens haar middelbare schooljaren op het Zaanlands Lyceum met bevlogenheid gewerkt op de redactie van de schoolkrant Prometheus, waar ze hoofdredactrice is geweest. Het was dan ook geen verassing dat ze de studie journalistiek ging doen. Ze zou graag de journalistieke wereld in willen duiken op het gebied van kranten, tijdschriften en televisie. Ook is haar ambitie om zowel achter als voor de camera te staan, om mensen het dagelijkse nieuws te brengen. Liv kijkt er naar uit om het prachtige historische Utrecht te ontdekken door nieuws te vergaren uit alle hoeken van de stad. Liv Galjé is te bereiken voor contact, nieuws en journalistieke tips via liv.galje@student.hu.nl