Utrecht Centrum

Vluchtelingenopvang voor Oekraïners in Jaarbeurs tijdelijk gesloten

Een stel uit Oekraïne in gesprek met een tolk, ontdek hun verhaal hieronder.

UTRECHT CENTRUM – De opvang voor Oekraïners in de Jaarbeurs Utrecht is tijdelijk gesloten voor nieuwe vluchtelingen. Volgens Veiligheidsregio Utrecht was de locatie overvol, wat leidde tot onvoldoende privacy en lange rijen voor de sanitaire voorzieningen.

De situatie in hal vijf van de Jaarbeurs werd onhoudbaar. Er is in de hal plek voor ongeveer 120 vluchtelingen, terwijl er de afgelopen weken toch rond de 140 mensen verbleven. Dit heeft te maken met de recente bombardementen die weer zijn toegenomen in Oekraïne. ‘’Natuurlijk spijtig dat we de mensen niet meer kunnen helpen, maar we zitten hier gewoon vol en we hebben ons werk gedaan. Mensen kunnen nergens meer heen. We kunnen de mensen ook niet verder helpen dan hier te blijven en het is helaas niet anders’’, zo zegt een medewerker in de opvang die achter de computer werkt, die liever anoniem blijft.

Helemaal dicht gaat de opvang niet, want ze blijven nog wel open voor de kwetsbaren. ‘’De zorggevallen die hier behandeld worden zijn bijvoorbeeld de minderjarigen en mensen met acute zorgvragen. Ook laten we mensen binnen van zeventig jaar of ouder, die kunnen hier dus wel terecht’’, aldus de medewerker bij de opvang. En stel dat er een vader met z’n minderjarige zoon hierheen komt, worden ze uiteraard allebei binnengelaten. Dit heeft dus alles te maken met de kwetsbaarheid.

Nadat de vluchtelingen hier binnen komen, is het de bedoeling dat ze binnen een dag weer een nieuwe opvang vinden. Helaas zitten de gemeentelijke opvangen vol, waardoor de mensen vanuit de Jaarbeurs niet door kunnen stromen. Normaal gesproken komen ze hier binnen en melden ze zich direct bij de balie. ‘’Nadat ze zich gemeld hebben bij de balie, nemen ze plaats in de wachtruimte voor registratie. Dan hebben we het registratiematching team, die voeren wat grondigere paspoortcontroles uit. Die controle vindt ook al plaats bij de balie, maar bij het registratieteam hebben we iets beter getrainde mensen. Er wordt ook gekeken of mensen vallen onder de tijdelijke bescherming. Vanuit daar gaan ze het matchingsproces verder in. De persoonlijke gegevens worden genoteerd in een formulier. Dat wordt uitgevraagd bij een contactcenter en vanuit daar gaan ze kijken waar de beste plek voor ze is in Nederland om deze mensen heen te sturen. Dat is eigenlijk het matchingsproces’’, aldus de medewerker die liever anoniem blijft.

Op dit moment zitten er nog ongeveer zeventig mensen in hal vijf van de Jaarbeurs, waarvan veel ouders met kinderen. Ook zit er nog een getrouwd koppel van 70+, te zien op de foto bovenaan, die het hier prima naar hun zin hebben. ‘’We zitten hier nu 22 dagen en we vinden de omgeving hier heel prettig. Het is hier top en we vinden het fijn hoe mensen ons hier behandelen en met ons omgaan. De koks, dokters, beveiliging en ook de vertalers zijn hier echt super vriendelijk. Ze komen altijd even langs om even kort met ons te praten. Alleen het geluid van de kinderen en de drukte, gezien onze leeftijd, is soms wat minder’’, vertelt het Oekraïense echtpaar. Of het stel ooit nog terug gaat naar hun thuisland, is alles behalve zeker. ‘’Dat is echt nog moeilijk te zeggen. We komen oorspronkelijk uit een stad in Oekraïne die nu compleet verwoest is. Ons huis is verwoest en het huis van onze dochter is verwoest. We zouden dus nu nergens meer heen kunnen en we zijn hier ook nog niet helemaal op onze plek, dus we weten echt nog niks zeker’’, aldus het stel.

Dat de opvang nog open blijft voor de kwetsbaren vindt het stel meer dan goed, aangezien zij zelf ook onder de kwetsbaren vallen. ‘’We denken dat het goed is. Toen we hier zelf kwamen waren er alleen maar volwassen mannen en amper ouderen. Misschien nog een paar kinderen, maar niet veel. We vinden het fijn dat het nu als nog mogelijk is dat moeders met hun kinderen hier binnen kunnen komen. Het is natuurlijk jammer dat niet iedereen naar binnen mag, maar het is begrijpelijk. Toch is het nog fijn dat er plek is voor ouderen en voor kinderen.’’

Verslaggever Jesper Brand heeft Meike Nachenius, zorgcoördinator Veiligheidsregio Utrecht, geïnterviewd over de sluiting van de jaarbeurs.

Menno Gerris

Menno Gerris (2005) is een enthousiaste journalist uit Gorinchem die een hele brede interesse heeft. Van kleins af aan liep hij voor de grap rond met een microfoon, maar deze grap is ondertussen werkelijkheid geworden. Het was niet verrassend dat Menno na zes jaar gymnasium dan ook koos voor de School voor Journalistiek in Utrecht. Met name geïnteresseerd in de sport, schrijft hij met passie over allerlei verschillende onderwerpen. Menno is een erg sociale jongen die makkelijk contact legt en erg gemotiveerd is om veel te gaan leren en hard te werken. Op het moment maakt hij nieuws in Amersfoort, maar wie weet waar hij in de toekomst nog te vinden zal zijn.