Utrecht Centrum

Jongeren debatteren volop in provinciehuis Utrecht

Statenzaal provinciehuis Utrecht. Foto: Britt Moons

24 november hebben de jongeren van Utrecht het provinciehuis overgenomen. Zij hebben gedebatteerd over onderwerpen als woningtekort en zwerfafval en hiermee hun stem laten horen.

Er hebben meer dan veertig Utrechtse jongeren tussen de twaalf en achttien jaar mee gedaan het provinciaal jeugddebat. Je komt als jong persoon samen te werken met andere jongeren in de provincie en gaat onder begeleiding van oudere jongeren een voorstel maken. Later presenteer je deze als fractie aan de aanwezige statenleden in de Statenzaal. ‘’Vaak kunnen ze creatiever denken dan statenleden, die denken vaker wat statischer en jongeren weten ook waar ze over praten.’’, vertelt Youssra Aassafro (26), hoofdtrainer bij het Nationaal Jeugddebat. Elk jaar organiseert het Nationaal Jeugddebat in het hele land Provinciale Jeugddebatten en gaan ze met vlijmscherpe voorstellen de Statenzaal in.

De provincie Utrecht levert voor elke fractie ook een ondersteunende ambtenaar aan. De ambtenaar is er om de specifieke onderwerpen te verhelderen een vragen te beantwoorden van de fractie. “Ambtenaren zijn de ruggengraat van de politiek. Zo weten zij het meeste en kunnen een duidelijk beeld geven aan jongeren tijdens het maken van een voorstel.”, vertelt procesbegeleider Üzeyir Taskan (18). Afgelopen week stonden de onderwerpen: zwerfafval, toekomstbestendig reizen en woningbouw centraal in de statenzaal. De aanwezige statenleden waren: Erwin Virginia (GroenLinks), Caro Engels (Partij voor de Dieren) en Kees Vermaat (SGP).

Het Nationaal Jeugddebat is een project van de Nationale Jeugdraad en organiseren deze debatten elk jaar in samenwerking met de provincies. Per provincie mogen er ook tien tot twaalf jongeren mee naar het nationale traject en gaan ze hun stem laten horen in de Tweede Kamer.

Tekst: Vos Vissers

Verslaggeefster Britt Moons heeft gesproken met Youssra Aassafro over haar loopbaan binnen het nationaal jeugddebat

Audio: Britt Moons

Vos Vissers