Utrecht Centrum

Utrecht kent 60 nieuwe inwoners vanwege de nationale Naturalisatiedag

Naturalisatieceremonie in museum Speelklok

Zo’n 60 mensen uit de gemeente Utrecht zijn officieel Nederlander geworden. Dit gebeurde afgelopen vrijdag op de nationale Naturalisatiedag. De naturalisatieceremonie werd gehouden in museum Speelklok. Vanwege de Naturalisatiedag was de ceremonie extra uitgebreid en was burgemeester Sharon Dijksma aanwezig.

Afgelopen vrijdag was de nationale Naturalisatiedag. In allerlei gemeenten in Nederland vonden naturalisatieceremonies plaats. Tijdens zo’n ceremonie worden mensen die 5 jaar lang met een verblijfsvergunning in Nederland hebben gewoond, erkend als officiële Nederlander. De naturalisatieceremonie van de gemeente Utrecht wordt gehouden in museum Speelklok. Normaal gesproken wordt de ceremonie begeleid door een wethouder, maar vanwege de Naturalisatiedag is burgemeester Sharon Dijksma aanwezig. In haar inleiding beschrijft ze wat voor een land Nederland is. Hoe mensen op de fiets racen door de Utrechtse straten en bij het kopje koffie maar één koekje nemen. Verder belicht ze ook dat Nederland een land is van belangrijke grondrechten zoals vrijheid en gelijkheid. `U bent vrij om te zijn wie u bent’, vertelt ze in haar toespraak.

Vanwege de Naturalisatiedag is er nog een gastspreker aanwezig. Bright Richards, oprichter van de stichting New Dutch Connections, een stichting die jonge vluchtelingen zich thuis laten voelen in Nederland. Richards vertelt in detail zijn naturalisatie verhaal. Hij is gevlucht uit Liberia tijdens de oorlog. Eenmaal in Nederland aangekomen liep hij rond met een vals visum. Later mocht hij zijn paspoort bij de gemeente ophalen. Richards vertelt aan de mensen in de zaal dat zij nu het Nederlandse paspoort krijgen en dat ze niet zoals hem met een vals visum hoeven te reizen. Naast de positieve kanten staat Richards ook stil bij de nationaliteiten die mensen achterlaten. `Ik ben trots met het feit dat ik een Afrikaanse Nederlander ben`, zegt Richards in zijn speech. Verder probeert hij mensen te activeren door ze te laten vertellen in welke stad ze zijn geboren. Even later galmen de namen van verschillende steden over de wereld door de zaal. Richards benadrukt verder dat de mensen in de zaal desondanks ze nu Nederlander worden, ze hun eigen cultuur en rijkdom meenemen naar Nederland.`Wij nemen kleur mee naar Nederland`, zegt hij tijdens zijn speech.

Gedurende de ceremonie worden de mensen één voor één naar voren geroepen. Vooraan in de zaal leggen ze in de microfoon de eed of de belofte af. Daarna mogen ze de bekendmaking in ontvangst nemen. Het papiertje waardoor je officieel Nederlander verklaard wordt en je het Nederlandse paspoort mag ophalen. Sommige mensen maken na het ophalen van hun bekendmaking een klein vreugdesprongetje in de lucht of zwaaien heen en weer met hun papiertje. Na het handen schudden met de burgemeester lopen sommige met een glimlach terug naar hun stoel. Vrienden en familie leggen de hele gebeurtenis met een lach op het gezicht vast. Peter Wessels is allround medewerker bij de afdeling burgerzaken van de gemeente Utrecht. Hij heeft al vaker een naturalisatieceremonie begeleid. Wessels roept de namen op van de naturalisandi. Volgens hem is de naturalisatieceremonie een belangrijk onderdeel van de naturalisatie die elke nieuwe Nederlander bij moet kunnen wonen. Mensen die al een lange tijd in Nederland wonen en zich ook thuis voelen, hebben volgens Wessels het recht om de Nederlandse nationaliteit aan te vragen. Door middel van de ceremonie worden de mensen welkom geheten in de Nederlandse maatschappij. `Ik vind elke ceremonie bijzonder, omdat het voor de mensen zelf heel bijzonder is’, zegt Wessels. Nadat iedereen is opgeroepen, wordt de ceremonie afgesloten door middel van het Wilhelmus. Daarna kreeg iedereen een gratis rondleiding aangeboden door museum Speelklok.

Dit jaar zijn tot nu toe bijna 48 duizend mensen officieel Nederlander geworden. Volgens het ministerie van Justitie en Veiligheid is het aantal naturalisaties al enkele jaren hoog. Het aantal naturalisatiebeslissingen was in 2022 51 duizend. In 2019 waren het er maar 27 duizend. De groei van het aantal naturalisaties komt voornamelijk door het aantal migranten dat in de jaren ervoor naar Nederland is gekomen. Tijdens de ceremonie in museum Speelklok zijn 60 mensen genaturaliseerd van 23 verschillende nationaliteiten.

Verslaggevers Arvid en Larissa waren bij de naturalisatieceremonie in museum Speelklok. Arvid spreekt in een interview met Peter Wessels.

Larissa Stijlaart

Hey ik ben Larissa. Ik ben 18 jaar en ben net begonnen met de opleiding journalistiek aan de hogeschool Utrecht. Ik ben nieuwschierig en vind het leuk om veel over een onderwerp te onderzoeken. Ik ben vooral geïntereseerd in politiek en de maatschappij, maar artikelen schrijven over de nieuwste games en films zijn natuurlijk ook hartstikke leuk.