Utrecht Centrum

Gemengd kamerkoor Cantagora zorgt voor kerstvoorpret in bibliotheek Neude

Stoelen moesten bijgepakt worden door de verassend hoge opkomst in de grote hal in bibliotheek Neude. Jaarlijks treden ze op met Christmas Carols, maar dit jaar meer wereldliederen dan ooit tevoren.

Weinig spanning, maar vooral heel veel plezier waren veelvoorkomende emoties bij de leden van amateurkoor Cantagora. ‘Het is eigenlijk mijn ambitie versus de ontspanning en het plezier wat het koor ook moet hebben. Met zo’n concert als doel gaat iedereen opeens zijn of haar best doen en dat is gewoon heel mooi’, zegt Marcella van Dijk, dirigent van Cantagora. Die ontspanning was goed op te merken tijdens het herpositioneren tussen de liederen door: er werden onderling grapjes gemaakt en vervolgens met concentratie aan het volgende nummer begonnen.

Een opvallend hoge opkomst voor de jaarlijkse kerkelijke kerstliederen zorgde voor een bijzonder concert. Stoelen moesten worden bijgeschoven en een groot aantal mensen moest zelf staan. Andere elementen waren ook opvallend. Opvallende contrasten waren namelijk op te merken in zowel zang als performance: de koorlieden droegen zwart-witte kleding, maar zongen juist geen droevige of zwaarmoedige nummers. Hoge tonen en uptempo meerstemmigheid was juist een belangrijk kenmerk van het concert.

Het concert nam het publiek mee door verschillende landen over de wereld door klassieke liederen de vertolken op hun eigen manier. Dit jaar zijn er twee Spaanse liederen toegevoegd en een Zweeds lied. De koorlieden werden steeds uitbundiger en er werd op de grond gestampt om het contrasterende element extra terug te laten komen.

Hoewel de gemiddelde leeftijd van het koor ouder was, werd er wel gebruik gemaakt van moderne technologie. Een van de zangers had namelijk een IPad in plaats van een muziekboek om uit te zingen.

Uitzonderlijk aan de stijl van Cantagora is dat de compositie van de koorleden regelmatig veranderde. Volgens van Dijk heeft dat de maken met de kwaliteit van het geluid: ‘ik heb er als dirigent voor gekozen om de hogere stemmen aan de buitenkant te zetten voor de klank, maar bij een aantal liederen was het beter als dat veranderde’. De Grote Zaal in Bibliotheek Neude is volgens van Dijk echt een toevoeging aan het concert. ‘Bibliotheek Neude is openbaar en iedereen is welkom. De akoestiek is heel mooi in de Grote Zaal en het zingt zo makkelijk op deze manier’.

Het twintig-koppige koor is sinds 2016 actief. En staat open voor nieuwe leden: ze zijn op zoek naar goede sopranen en bassen/baritons. Deze maand zijn er meerdere kerstkooroptredens in Utrecht, namelijk een kerstconcert van koor Cantuccini en Wereldmuziekkoor Sophie’s Voice.

Verslaggeefster Liv Galjé legt in deze audio-reportage het concert van kamerkoor Cantagora vast. Ook spreekt ze met dirigent Marcella van Dijk over de wereldse kerstliederen die het kamerkoor zingt.

Vika van Lenteren

Vika van Lenteren (2005) studeert journalistiek aan de HU. Van foetus af aan heeft ze haar doel al gevonden: mensen fascineren en onthutsen door middel van humor en absurdisme. Stappen richting deze ambitie zijn gezet door een filmopleiding te volgen, waarin alle dimensies rond mediaal verhalen vertellen aan bod kwamen. Ze mocht het zelfs even praktiseren, door in de Nederlandse filmwereld stage te lopen bij een productiemaatschappij. Maar toch is ze het liefst druk met kunst en sociaal-filosofische dilemma's, zoals ze op de kunstacademie in Den Haag geleerd heeft. Want hoe maak je van een concept een origineel verhaal? Met een oneindige en oprechte interesse in aardsverschuivende thema's vertelt ze je een verhaal. Onrecht is haar onuitputtelijke brandstof, waardoor ze in de toekomst onderwerpen tot diep in de aardmantel zal doorgronden.