Utrecht Centrum

Selecteer Pagina

Utrecht Time Machine breidt uit met ruim 6000 historische filmbeelden en meer

Utrecht Time Machine breidt uit met ruim 6000 historische filmbeelden en meer

Sinds gisteren is het mogelijk om op het online platform Utrecht Time Machine app meer dan 6000 historische videofragmenten te bekijken. Ontwikkelaars Toine Pieters en Rick Companje vertellen in het historisch café over de nieuwe features van de app en hun ambities voor de toekomst.

De geschiedenisapp met een kaart van Utrecht vol met korte verhalen en plaatjes heeft sinds gisteren voor het eerst meer dan 6000 videofragmenten toegevoegd. De Utrecht Time Machine is een lopend project waarvan de veranderingen in het historische café in bibliotheek Neude werden getoond. Ontwikkelaars Toine Pieters en Rick Companje kondigden namelijk aan dat er nog twee nieuwe toevoegingen zijn. Er zit nu een GPS in de app, waardoor de u als gebruiker ziet waar u bent en wat er bij u in de buurt is. Ook is er een nieuw vertalingssysteem dat door middel van AI zorgt dat ook toeristen of anderstalige Nederlanders de app kunnen gebruiken. Pieters zegt trots te zijn op de automatische vertaler. Dat komt omdat het tijd en kosten scheelt en handiger is dan een betaalde vertaler. De app heeft namelijk regelmatig updates.

De Utrecht Time Machine is momenteel beschikbaar op smartphones en Pieters neemt ons mee door de app. Het is vergelijkbaar met Google Maps en u ziet door middel van rode puntjes wat locaties zijn waar een historisch verhaal met plaatjes en nu ook filmpjes aan vast zit. De app is ook gemaakt voor plekken buiten het centrum van het historische Utrecht, maar de meeste historische verhalen zijn te vinden in het centrum.

Als u bijvoorbeeld klikt op het rode puntje bij de Dom, komt u op een pagina terecht waar er een verhaal wordt verteld over hoe de Dom van vandaag tot stand is gekomen. Ook zijn er extra verhalen en een beeldmateriaal te zien als u naar beneden scrolt.

Pieters kwam door een ander historisch project terecht bij een eerdere variant van de Utrecht Time Machine in Venetië en raakte geïnspireerd. Het bleek echter dat dit project nooit verder is gekomen dan een droom. Pieters wou het plan wel echt realiseren en om zeker te zijn van dat de Utrecht Time machine wel zou slagen, wilde hij zich eerst focussen op een goede basis: ‘We hebben ervoor gekozen om het project zo simpel mogelijk te houden, omdat het anders veel te kostbaar wordt. Er kan namelijk best veel, maar ook best veel niet.’

In het historisch café werd er advies gevraagd aan het publiek. De zaal was, ondanks het futuristische concept, van oudere leeftijd en ze gaven regelmatig feedback tijdens en na de presentatie. Er kwamen zelfs technologische tips van het geïnteresseerde publiek. Co-ontwikkelaar Companje vertelde enthousiast door, totdat Pieters herhaaldelijk zei: ‘We moeten door, Rick!’ Waarop Companje zei: ‘sorry, jullie zitten opgesloten hier!’

De app is gemaakt voor de ‘cultuursnacker’; geïnteresseerde leken op het gebied van de geschiedenis van Utrecht. ‘De doelgroep wil geen lange verhalen’, zegt Pieters, ‘Ze willen leuke dingetjes zien en een kleine glimp opvangen van de informatie.’ De Utrecht Time Machine is gemaakt voor ‘cultuursnackers’ in de leeftijdsgroep 15 tot 65.

Drie jaar geleden begonnen Pieters en Companje aan de app. Ze ontvingen geld van de universiteit Utrecht om een website te bouwen. De eerste variant hebben ze echter volledig weg moeten gooien. ‘Het werkte niet goed op WordPress. Hier waren te weinig mogelijkheden,’ zegt Pieters. ‘We hebben ons kindje in de prullenbak moeten gooien om aan een schone lei te moeten beginnen.’

Pieters is hoogleraar History en Philosophy of Science en Companje werkt al vijf jaar bij het Utrechts Archief, waarmee de app is samenwerking mee is gemaakt. Companje vertelde tijdens de presentatie dat het Utrechts Archief een hoogte van 31 kilometer aan A4’tjes met archiefmateriaal heeft, waaruit de Utrecht Time machine haar informatie haalt. Pieters’ studenten Informatica kwamen Companje tegen en zo vond er een ontmoeting plaats. ‘Er was gelijk een klik. Ik kreeg energie om met elkaar hieraan te bouwen.’

Er staan nog veel toevoegingen op de planning. Zo wil Pieters de Utrecht Time Machine bruikbaar maken voor in het onderwijs. ‘Dat is best een uitdaging en we zouden het goed moeten testen. Hij vraagt zich af hoe je leerlingen aanzet om deze app te gebruiken en zegt dat het mooi zou zijn als docenten zelf routes zouden kunnen maken die passen bij het lessenpakket van de leerlingen. Ook worden er 1,1 miljoen scans gemaakt van onleesbare documenten om het te transcriberen en ook in de database van de app te zetten. Daarnaast zijn de ontwikkelaars bezig met het driedimensionaal maken van historische schilderijen door middel van AI en denken ze na over VR-mogelijkheden. ‘We proberen iedere keer een stap vooruit te zetten’, zegt Pieters. ‘Ik ben super enthousiast, maar het moet allemaal goed worden onderhouden en de consument moet dan zelf een VR-bril hebben.

De Utrecht Time Machine is geen plek voor reclames en is momenteel non-profit. Geld verdienen is niet het doel, maar om zo veel mogelijk mensen de app te laten gebruiken. Vanaf daar zijn ze van plan om te kijken wat de toekomst hen zal brengen. Volgens Pieters is de app nooit af. ‘Ik ben wel nu al tevreden. Het werkt goed en ik kreeg zelfs net een compliment van een professionele gids.’

Over de auteur

Vika van Lenteren

Vika van Lenteren (2005) studeert journalistiek aan de HU. Van foetus af aan heeft ze haar doel al gevonden: mensen fascineren en onthutsen door middel van humor en absurdisme. Stappen richting deze ambitie zijn gezet door een filmopleiding te volgen, waarin alle dimensies rond mediaal verhalen vertellen aan bod kwamen. Ze mocht het zelfs even praktiseren, door in de Nederlandse filmwereld stage te lopen bij een productiemaatschappij. Maar toch is ze het liefst druk met kunst en sociaal-filosofische dilemma's, zoals ze op de kunstacademie in Den Haag geleerd heeft. Want hoe maak je van een concept een origineel verhaal? Met een oneindige en oprechte interesse in aardsverschuivende thema's vertelt ze je een verhaal. Onrecht is haar onuitputtelijke brandstof, waardoor ze in de toekomst onderwerpen tot diep in de aardmantel zal doorgronden.