Utrecht Centrum

Binnen nu en twaalf jaar overal in gemeente Utrecht betaald parkeren

Fred Dekkers verdedigt het plan in het gemeenteraad.

UTRECHT CENTRUM – De gemeenteraad gaat instemmen met het plan om in de hele gemeente Utrecht betaald parkeren in te voeren. Dat gebeurt in fases, waarbij in 2025 al betaald parkeren wordt ingevoerd in Kanaleneiland, maar Lage Weide pas in 2031 aan de beurt is. Het plan van het college van burgemeester en wethouders stuit op veel weerstand bij de VVD; de grootste oppositiepartij.

Het college kwam in december met een raadsvoorstel om alle wijken gefaseerd over te laten gaan op betaald parkeren. Hierbij komen de wijken die dichtbij het centrum liggen het eerst aan de beurt. Zo waren er nog enkele kleine delen in de binnenstad waar parkeren gratis was, maar vanaf 2025 is dat verleden tijd. De kernen die verder van het centrum liggen, zoals Vleuten, Haarzuilens en De Meern, volgen pas tussen 2031 en 2034.

‘’In veel wijken is simpelweg geen parkeerprobleem’’, vertelt Marijn de Pagter van de VVD. De fractievoorzitter vindt het onverstandig dat de gemeente voorbijgaat aan de mening van de inwoner. ‘’In een plaats als de Meern, waar ik zelf woon, is geen parkeerprobleem. Waarom zou je dan betaald parkeren willen invoeren?’’

Fases wanneer welke wijk aan de beurt is.

Volgens coalitiepartij GroenLinks moeten auto’s worden gestald in ‘parkeerhubs’ net buiten het centrum, waar het parkeren goedkoper zou moeten zijn dan in het centrum zelf. ‘’Wij denken dat de ruimte in de stad nodig is voor groen’’, zegt Fred Dekkers van GroenLinks. Dit betekent echter nog steeds dat alle Utrechters moeten betalen voor het bezit van een auto. Dekkers: ‘’We willen Utrecht niet autovrij maken, maar we willen een groot deel wel weren.’’

De bereikbaarheid van de stad is volgens de GroenLinkser goed, maar het openbaar vervoer kan nog verbeterd worden. Zo wil Dekkers extra verbindingen tussen de parkeerhubs en de binnenstad. ‘’De inwoners zullen versteld staan hoeveel ruimte er vrijkomt als er minder auto’s zijn.’’ Hij stelt dat de fietsvoorzieningen in de stad wel al goed zijn.

De gemeente heeft niet gevraagd wat de burger van het voorstel vindt, wat normaal gesproken wel gebeurt bij dergelijke beslissingen. Het overslaan van zo’n ‘draagvlakmeting’ is volgens De Pagter niet verstandig: ‘’Er is helemaal geen draagvlak voor betaald parkeren.’’ Een door de gemeenteraad aangevraagd juridisch onderzoek heeft echter aangetoond dat dit wel is toegestaan. ‘’Mijn fractie heeft het gevoel dat de meting niet is uitgevoerd uit angst voor een referendum’’, aldus De Pagter.

Een referendum over dit onderwerp is niet gebruikelijk, omdat voorstellen met ingrijpende gevolgen voor de Utrechtse samenleving worden uitgesloten van een volksstemming. De uitslag is namelijk op voorhand al duidelijk; de meeste burgers zullen tegen het plan stemmen. ‘’Dan zijn de volgende verkiezingen het referendum’’, vertelt De Pagter lachend.

Het voorstel wordt op 21 maart opnieuw behandeld in de commissievergadering. De kans dat het een meerderheid haalt is groot, aangezien het kan rekenen op steun van de coalitie.

Verslaggever Nieske Koops sprak met Fred Dekkers (GroenLinks) over zijn positieve kijk op het raadsvoorstel:

Noah Paesch

Noah Paesch (2000) is een vastberaden journalist met een passie voor politiek nieuws. Als kind was hij niet tevreden met een ‘nee dat mag jij niet weten’ en vroeg altijd door. Sinds zijn zestiende kijkt hij graag debatten en probeert het politieke systeem op begrijpbare wijze uit te leggen. De geboren Ossenaar heeft ervaring in verslaggeving van de soms verwarrende gemeentelijke politiek. Voor de lokale omroep Dtv Nieuws interviewde hij wethouders, burgemeesters en gemeenteraadsleden. Momenteel studeert Paesch aan de School voor Journalistiek in Utrecht, waar hij producties over het centrum van Utrecht maakt. Noah Paesch is voor tips of vragen te bereiken via: noah.paesch@student.hu.nl