Utrecht Centrum

De week dat voetballer zijn niet zo leuk is

De datum 1 april is in de voetballerij niet de datum om grapjes over te maken, het is de dag dat jeugdspelers uiterlijk te horen krijgen of zij een contract krijgen of dat hun voetbal droom misschien wel stopt. Elk jaar moeten de voetbalclubs voor die datum laten weten wat zij met de contracten van de spelers gaan doen. Een speler die dit allemaal heeft meegemaakt vertelt over zijn ervaringen met deze datum.

Teun van Zweeden (27) werd op zijn elfde gescout voor voetbalclub Ajax, hij speelde tien jaar lang in de jeugd voordat hij er daarna voor koos om te gaan studeren, nadat hij geen contract kreeg aangeboden. Hij wilde altijd profvoetballer worden, maar toen hij niet kon doorbreken bij Ajax, koos hij ervoor om zijn schoenen in de kast te hangen en wat anders te gaan doen. Hij kent de situatie van de spanning voor wel of niet een contract krijgen, omdat hij elk jaar weer dat moment meemaakte.

Op 1 april moeten voetbalclubs aan de jeugdspelers met aflopende contracten laten weten of hun contract verlengd wordt naar een profcontract of dat het wordt opgezegd. Dit moment was afgelopen week en het was dus een spannende week voor veel spelers. Van Zweeden vertelt dat spelers daar lang naar toe leven. “Het is voor spelers met aflopende contracten echt een ding dat maar beter zo snel genoeg voorbij kan zijn. Het in spanning leven en niet weten waar je aan toe bent is een ramp voor een voetballer.” Voetballers willen namelijk graag duidelijkheid, omdat zij hun leven om hun carrière heen bouwen, vaak nemen zij hun gezin mee naar een ander land als de club daar gelegen is. “Vooral spelers uit de andere landen hebben het lastig, merkte ik in de kleedkamer, hun familie geeft veel voor hen op en zij zijn dan in afwachting of hun droom doorgaat bij die club of dat zij weer naar een nieuwe club moeten zoeken.”

Voor de toptalenten is het niet zo spannend, vaak weten zij ver voor de deadline al dat zij een contract zullen krijgen, echter de lichting daaronder krijgt pas op het laatste moment wat te horen. “Spelers als Matthijs de Ligt of Frenkie de Jong weten al snel dat zij een contract zullen krijgen, die zijn zo uitzonderlijk goed, de clubs willen bij hen geen risico lopen dat zij opeens bij een andere club gaan tekenen. De spelers net een niveau daaronder, die bijvoorbeeld tegen het Ajax-niveau aanzitten maar er nog net niet zijn. Daar moet de club vaak lang en goed over nadenken.” Hoe later in het jaar de club het aan de spelers kan melden, hoe beter zij al weten hoe de selectie voor het jaar erna eruit gaat zien. Zo weten de clubs dan welke spelers zij nog wel nodig hebben en welke niet.

Voor de jeugdspelers die geen profcontract krijgen, die kunnen na 1 april opzoek naar een andere club. “Voor jeugdspelers die geen contract krijgen aangeboden is het een moment van goed nadenken, wil ik opnieuw gaan beginnen en het bij een andere club gaan proberen of geef ik mijn voetbaldroom op.” Van Zweeden kreeg uiteindelijk nooit een contract bij Ajax aangeboden maar had wel verschillende andere clubs waar hij uit kon kiezen. Na lang denken koos hij er echter voor om een maatschappelijke carrière. “Het was voor mij Ajax of gaan studeren. Ik had tien jaar lang in de jeugd gespeeld en dat was met de droom van doorbreken in Amsterdam. Om nu weg te trekken uit Amsterdam en weer te gaan beginnen ergens anders, dat zag ik gewoon niet zitten.”

De voetbalclubs zijn vandaag de dag wel steeds beter in het voorbereiden van spelers op een carrière naast het voetbal, mocht een speler nooit doorbreken in de voetbalwereld. “De clubs hebben steeds strengere regels voor de jeugd om te zorgen dat zij ook goed op school scoren. Wij mochten bijvoorbeeld maar twee onvoldoendes staan, anders mocht je niet meetrainen. Ook was er op de club altijd een paar uur ingericht om huiswerk te maken, waarbij leraren rond liepen om zo iedereen te ondersteunen.” Dit zorgde er dan ook voor dat Van Zweeden de ruimte had om de keuze voor een maatschappelijke carrière te maken. “Ik heb in mijn jaren bij Ajax door dit proces mijn VWO-diploma kunnen halen, hierdoor kon ik er voor kiezen om te gaan studeren, in plaats van alleen voetbal als optie te hebben. Hier was ik dan ook erg blij mee, want na een tijdje begon de voetbalwereld dan ook te vervelen, een reden waarom ik voor studeren koos.”

Pieter Dhuyvetter

Pieter Dhuyvetter (1998) is een beginnend student bij de School van Journalistiek. Deze geboren en getogen Amsterdammer wil zich ontwikkelen als journalist op het gebied van sportjournalistiek en het maken van documentaires en reportages. Verder kan je hem vaak in de avonden vinden als barman bij Café Thuys.