Utrecht Centrum

Nieuwe expositie JONG23 bij Kunstuitleen

Na het succes van Nieuw23 organiseert Kunstuitleen Utrecht nu ook JONG23. Een expositie met werken gemaakt door afgestudeerde HKU studenten. De expositie van 22 tot en met 30 september werd donderdag geopend met een welkomstborrel waarin de studenten hun werk voor het eerst mochten presenteren aan het publiek.

Met een goede opkomst was de welkomstborrel van JONG23 een groot succes. Vijf afgestudeerde studenten van de Hogeschool voor de Kunsten werden door Kunstuitleen Utrecht gevraagd om hun werk aan de collectie toe te voegen. Tijdens de borrel kreeg ieder de tijd om zijn of haar werk te presenteren onder het genot van een hapje en drankje.

Sinds het begin in 1986 ondersteunt Kunstuitleen Utrecht al jonge kunstenaars. Door onder andere samen te werken met de kunstacademie wil Kunstuitleen deze mensen een podium bieden om hun werk aan een groter publiek te tonen. “Door onze nationale bekendheid en vele leden proberen wij op dit soort manieren de studenten een opstapje te geven naar de kunstwereld.” Vertelde organisatielid Dideke de Haan.

Na het succes van Nieuw23, een highlight moment van pas nieuw toegevoegde collectie stukken, merkte Kunstuitleen dat dat is wat het publiek nodig heeft. En zo werd JONG23 een feit. In de toekomst wil de stichting meer van dit soort momenten organiseren om zo een groter publiek te trekken en nog meer jonge kunstenaars de kans bieden om hun werk te laten zien.

Noortje Maenen heeft Chelsea van der Bend (22) gesproken. Zij is fulltime kunstenares geworden nadat zij is afgestudeerd aan de HKU (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht). Chelsea behoort tot een van de vijf afgestudeerd kunstenaars en kunstenaressen die te zien zijn bij de expositie.

Isabella van de Luijtgaarden

Hoi, ik ben Isabella (2006) en ik ben studerend journalist aan de SVJ Utrecht. Mijn grootste interesses liggen bij onderwerpen die mijn eigen doelgroep (studenten) raken, onderwerpen met vrouwen in de hoofdrol en onderwerpen met nationale betrekking. Een van mijn ambities is om in het buitenland te kunnen werken en voor een groot tijdschrift verhalen te kunnen maken. Maar uiteraard sta ik open om alle vlakken van het journalistieke vak een keer gezien te hebben.