Utrecht Noord

Advies krijgen om beter de Nederlandse taal te beheersen

Beeld: Floor Bosman

Overvecht staat bekend om zijn rijke multiculturele samenleving, waarin diverse gemeenschappen samenleven. Een opmerkelijk aspect van deze diversiteit is dat veel mensen de Nederlandse taal niet goed beheersen. Er zijn verschillende organisaties die vrijwillig de mensen willen helpen, zoals NLtraining of taal doet meer. Deze organisaties zetten zich vrijwillig in om mensen te ondersteunen bij het leren van de Nederlandse taal.

Jos, een toegewijde vrijwilliger van 60 jaar, deelt met enthousiasme haar betrokkenheid bij het taalonderwijs in Overvecht. Met een bescheiden ervaring van slechts 3 weken, wordt ze deskundig begeleid door Jenny,  een ervaren vakvrouw van 62. De vrijwilligers helpen niet alleen de mensen die hulp nodig hebben maar ook hun collega’s

Op de donderdag tussen 13:00 en 15:00 bieden Jos en Jenny is er voor iedereen een gelegenheid om in Overvecht naar de bibliotheek te komen en met hen in gesprek te gaan. Bij zo’n bijeenkomst kan je je specifieke vragen stellen aan Jos of Jenny Na deze gesprekken kunnen Jos en Jenny gerichte doorverwijzingen doen naar organisaties, waardoor mensen de juiste ondersteuning krijgen om hun taalvaardigheden te verbeteren.

“We moeten eerst kijken of mensen moeten inburgeren of niet. Er zijn twee verschillende routes”, vertelt Jos. Doordat er twee verschillende routes zijn, kunnen Jos en Jenny de mensen naar verschillende organisaties sturen.  “Aan het einde van de cursus krijgen de mensen een diploma”, vertelt Jos.

Verslaggeefster Meddy  ging in gesprek met Jenny, Zij vertelt haar ervaring als vrijwilliger.