Utrecht Noord

Vereniging Oud-Utrecht viert 100-jarig bestaan met pubquiz over Overvecht: ‘Voor herhaling vatbaar’

De historische vereniging Oud-Utrecht sloot in de namiddag van zaterdag 2 december haar jubileumprogramma af met een pubquiz over Overvecht in zorgcentrum Rosendael. Hier testten de deelnemers de kennis die zij die dag hadden opgedaan tijdens een wandel- en fietstour door de wijk. ‘Mensen waren heel enthousiast en fanatiek’, aldus organisator Saskia Ottenhoff.

Tijdens de pubquiz zit iedereen in een kring, die steeds wijder wordt om iedereen een plaats te kunnen geven. De opkomst is volgens Saskia Ottenhoff, die het programma organiseerde, groter dan verwacht. ‘Ik had niet verwacht dat er zoveel mensen zo enthousiast zouden zijn om aan te sluiten,’ vertelt ze met een glimlach, ‘maar dat is heel leuk om te zien.’

De deelnemers zijn niet alleen leden van vereniging Oud-Utrecht, maar ook wijkbewoners. ‘Iedereen was welkom om te komen. Er waren vast ook mensen die geen lid zijn’, aldus Ottenhoff. Ze merkt op dat deelnemers gedurende de dag verhalen delen met elkaar. ‘Wat mij heel erg opviel is hoeveel verhalen mensen hebben, en dat ze die op zo’n dag als vandaag met elkaar delen.’

Dit wordt beaamd door een van de deelnemers, Susana Casas. Zij woont in Overvecht en vertelt waarom ze meedoet met de wandeling en de pubquiz: ‘Ik vind het altijd leuk om dingen te weten te komen over mijn wijk en om mensen te ontmoeten’, vertelt ze. ‘Ik heb wel weer wat nieuwe dingen gehoord.’

Samen met twee wijkambassadeurs bedacht Saskia Ottenhoff de vragen van de quiz. En of ze moeilijk zijn? De quizvragen lijken Susana Casas makkelijk af te gaan – na de zeventien vragen eindigt ze op de tweede plaats. ‘Ik wist al best veel, ja’, vertelt ze lachend.

In het kader van haar 100-jarig bestaan organiseert Oud-Utrecht gedurende het hele jaar activiteiten in de stad Utrecht – deze zaterdag staat Overvecht centraal. Naast de wijktour en de pubquiz zijn er exposities georganiseerd in de bibliotheek en in ZIMIHC theater Stefanus.

Verslaggever Lisa Zoomers spreekt met Dick de Jong, voorzitter van Oud-Utrecht.

Sander Stiphout

Als journalist in opleiding ben ik, Sander Stiphout, bezig mij te ontwikkelen tot volwaardig journalist. Mijn interesse ligt bij het schrijvend vertellen van verhalen — een passie die onder andere zijn inspiratie vindt in de literaire journalistiek en essays van de Amerikaanse auteur Joan Didion. Lezen vormt een belangrijk onderdeel van mijn leven. Vanaf mijn kinderjaren zit ik al met mijn neus in de boeken, zowel fictie als non-fictie. In de volgende fase van dit leven wil ik graag aan de andere kant van de pen staan: zelf verhalen maken, zelf nieuws brengen en zelf lezers informeren over zaken die ertoe doen. Onderwerpen die mijn interesse wekken zijn kunst, cultuur, politiek en de manier waarop mensen zich tot elkaar verhouden in de samenleving. Het was dus een vanzelfsprekende keuze dat ik na het behalen van mijn havodiploma mijn schoolcarrière doorzette op de Hogeschool Utrecht. Hier ben ik in 2023 begonnen aan de studie journalistiek. Ik ben heel gemotiveerd en enthousiast van start gegaan met deze nieuwe uitdaging.