Utrecht Noord

Decemberactie Stichting Leergeld zet zich in voor kinderen uit bijstandsgezinnen

Stichting Leergeld Utrecht is begonnen met hun decemberactie voor kinderen van 0-15 jaar met een U-pas of een gezinsinkomen van 150% van de bijstandsnorm. Via de site konden zij een cadeaukaart van 15 euro aanvragen, te besteden bij verschillende winkels, zodat deze kinderen zelf wat nieuws uit kunnen kiezen voor de feestdagen.

De cadeaukaarten zijn nu op. In eerste instantie was de actie voor kinderen van 2-8 jaar, dit is uitgebreid naar de leeftijd 0-15 omdat er minder aanvragen dan verwacht binnen kwamen. Hester Assen (42), coördinator bij Leergeld Utrecht, vertelt: ‘De decembermaand is natuurlijk een feestmaand, waar cadeautjes ook bij horen voor kinderen. Maar dat leidt voor gezinnen met een laag inkomen juist tot hele pijnlijke en moeilijke situaties. Want die hebben vaak geen geld om een cadeautje te kopen voor hun kinderen.’ In Overvecht leven dit jaar 2.286 gezinnen van een uitkering, volgens cijfers van de gemeente Utrecht. Dit is het hoogste aantal van alle Utrechtse wijken.

Vorig jaar december heeft Leergeld Utrecht kledingpassen uitgedeeld aan gezinnen met een lager inkomen. De kledingpas was dit jaar financieel niet haalbaar, omdat ze hevig gegroeid zijn. ‘In 2021 hielpen we 1300 kinderen en dit jaar waarschijnlijk meer dan 8000′, aldus Assen. De basis van de financiering komt vanuit de gemeente en subsidie van de landelijke stichting, de rest van de fondsen werven ze zelf via individuele donateurs en inzamelingen door scholen.

In de toekomst hoopt Leergeld Utrecht verder uit te breiden, en zo meer kinderen uit gezinnen met lage inkomens te bereiken. ‘Blijven helpen’, benoemt Assen als ambitie. ‘Dat kinderen mee kunnen doen aan sport, muziek, dans, toneel, al die zaken. Zwemles, een laptop, tweedehands fiets, huiswerkbegeleiding of bijles. Zoveel mogelijk gelijke kansen bieden, voor alle kinderen.’

Verslaggever Sander Olierook sprak hier verder over met Cynthia Hamsa, manager bij Leergeld Utrecht.

Fleur Koot

Mijn naam is Fleur Koot, ik ben 20 jaar oud en eerstejaars student aan de School voor de Journalistiek in Utrecht. Ik ben opgegroeid in Nieuwegein. Het grootste gedeelte van mijn lagere en middelbare school heb ik in Utrecht gedaan. Utrecht voelt dus echt als mijn thuis. Vanaf jongs af aan heb ik een grote liefde voor schrijven en lezen. Na vaak genoeg te horen hebben gekregen dat ik “te nieuwsgierig” ben, riep ik op mijn 12e dat ik later journaliste wilde worden. In 2020 heb ik de havo afgerond, hierna heb ik een aantal jaar gewerkt in de artiestencatering en daarna de horeca bij een concertgebouw/poppodium. In dat wereldje kwamen dagelijks allerlei verschillende mensen voorbij. Ik kwam in aanraking met zoveel diverse personen en culturen, dit wakkerde mijn interesse naar de wereld aan. De droom om journalist te worden bleef. Ik kijk er naar uit om mij tijdens deze opleiding verder te ontwikkelen, en misschien wel meer te doen dan ik zelf voor ogen had.