Utrecht Noord

Sociaal Tuinieren in Overvecht gaat tweede ronde in: belangrijke veranderingen vergeleken met vorig jaar

Sociaal Tuinieren in Overvecht Gaat Tweede Ronde In: Belangrijke Veranderingen Vergeleken met Vorig Jaar

Na een succesvolle start vorig jaar staat Present Utrecht klaar voor een tweede editie van Sociaal Tuinieren in Overvecht op 6 april, met veranderingen en verbeteringen ten opzichte van het voorgaande jaar. De belangrijkste verschillen zijn de samenwerking met de woningbouwvereniging, de nieuwe sponsor en een uitgebreidere PR-campagne. Op deze dag helpen buurtgenoten met het opknappen van tuinen van mensen die dat zelf om diverse redenen niet kunnen.

‘De belangrijkste les van vorig jaar is om op tijd te beginnen,’ vertelt projectcoördinator José van Wijk, ‘vorig jaar zijn we te laat begonnen met plannen en reclame maken, dit jaar hebben we dit anders aangepakt.’ Er is meer aandacht aan marketing besteed, met vroegtijdige flyercampagnes en posters in bibliotheken en supermarkten.

Om de buurt meer te betrekken hebben ze het buurtteam erbij gevraagd voor mogelijke nieuwe vrijwilligers. Tijdens de dag houden de vrijwilligers pauze met een gezamenlijke lunch, die dit keer op een nieuwe, groenere locatie is: de stadstuin Klopvaart. Hier kunnen ze na afloop nog door tuinieren.

‘Dit jaar hebben we de samenwerking gezocht met de woningbouwvereniging WoonIn,’ vertelt José, ‘niet alleen hulpverleners, maar ook de woningbouwvereniging draagt nu tuinen aan voor onderhoud.’ José heeft nu ook een samenwerking met bedrijfskundestudenten. ‘Zij hebben een frisse blik en bieden nieuwe perspectieven, zo hebben zij ervoor gezorgd dat Jumbo de lunch volledig verzorgt’, zegt José.

Een nieuwe sponsor, het RABO Bank Impactsfonds, ondersteunt het initiatief, terwijl het Oranjefonds na een driejarige sponsoring is gestopt. ‘We vinden dit project zó belangrijk, dus we gaan gewoon door, we zien wel waar we het geld vandaan krijgen’, aldus José.

De selectiecriteria voor de tuinen blijven onveranderd; de doelgroep zijn tuinen van mensen die zelf niet kunnen tuinieren door financiële, fysieke of mentale belemmeringen.

Merel Bolsenbroek

Mijn naam is Merel Bolsenbroek, ik ben in 2006 geboren in de Haarlemmermeer. Nu woon ik in Hillegom. Momenteel studeer ik in Utrecht aan de School voor Journalistiek. Ik heb in 2023 mijn diploma gehaald voor tweetalig havo op het Haarlemmermeerlyceum, hier heb ik ook mijn Internationaal Baccalaureaat diploma gehaald. Nieuwsgierig ben ik sinds jongs af aan al geweest, mijn eerste journalistieke ervaring was werken aan de schoolkrant op de basisschool. Op de middelbarenschool vond ik veel plezier in onderzoek doen en essays en artikelen schrijven, hierdoor wist ik dat ik graag journalistiek wilde studeren. Ik vind het interessant om in complexe thema’s te duiken en hier duiding aan te geven. Het sociale aspect van journalistiek en onderzoek doen zijn voor mij de doorslaggevende redenen geweest om deze studie te kiezen. Mijn interesses voor mijn toekomstig baan in de journalistiek liggen bij (klimaat/mensenrechten) onderzoeksjournalistiek, correspondente en radio.