Utrecht Noord

Stress bij tuindersvereniging Ons Genot: gemeenteplannen kunnen ‘’einde van de vereniging’’ betekenen

Tuindersvereniging Ons Genot, aan de 2de Polderweg. Beeld: Gijs Geraads

Er hangt een donkere wolk boven Tuindersvereniging Ons Genot: de gemeente wil sportvelden realiseren op het terrein van de vereniging, waardoor de tuinders gedwongen worden te verplaatsen. Volgens de vereniging zou dit het einde betekenen van alles wat zij er in zeventig jaar heeft neergezet.

Met een geschiedenis van zeventig jaar en tweehonderd leden is Tuindersvereniging Ons Genot een van de oudste tuinverenigingen van Utrecht. Al ruim zestig jaar is ze gevestigd aan de 2e Polderweg in Overvecht. Leden van de vereniging kunnen er tuinieren, er is een winkel met tuinbenodigdheden en een speeltuin voor kinderen. Overal waar je kijkt is natuur; van wormenhotel tot paddenpoel.

Voorzitter van Ons Genot, Harry de Groot (76), benadrukt de unieke biodiversiteit van het terrein. “Nu is de biodiversiteit hier enorm; bomen, struiken, dieren: alles beweegt hier. Als hier een sportveld komt, wordt alles strak en groen,” vertelt hij, waarna hij wijst naar twee ooievaars in hun nest. “Er is 60 jaar gewerkt om deze plek zo te krijgen en dat kun je nergens anders meer zo organiseren.”

Ook secretaris Elles van Steenbergen (59) ziet geen mogelijkheid om te verplaatsen. “Een groot terrein vinden zoals dit is heel lastig. Als we moeten verplaatsen naar bijvoorbeeld het Noorderpark, zouden we opgedeeld worden. Zeker 80 procent van onze leden zou dan niet meegaan en dat zou absoluut het einde betekenen van de vereniging.”

Harry vertelt dat veel tuinen in het complex ook emotionele waarde hebben voor de leden. “Er zijn veel gezinnen die hier een tuintje hebben en mensen zijn er vaak mee opgegroeid. Er zijn mensen die al meer dan 50 jaar lid zijn van de vereniging.” Marlies Bartels (73), al 25 jaar lid van de vereniging, maakt deel uit van die groep. Haar tuin staat vol met kleurrijke bloemen, een huisje, moestuinen en meer natuur. De gemeenteplannen maken Marlies erg verdrietig: “Er wordt iets enorms kapotgemaakt en dat geldt zowel voor de mensen als de dieren.” Ze vertelt dat haar tuin een plek van rust is. “Het idee dat dit verdwijnt is voor mij een nachtmerrie,” zegt ze snikkend.

De gemeente maakte de nieuwe plannen voor Overvecht bekend met een wijkbrief vorig jaar eind april. Door miscommunicatie stond het adres van Ons Genot echter niet op de ontvangstlijst, waardoor de vereniging de plannen pas in januari te horen kreeg via een lid die de brief wel had gekregen. Op 18 maart stuurde de vereniging een nieuwsbericht naar alle tuinders en diverse media in Utrecht om een beetje ‘reuring’ te creëren, aldus Elles. “Na het versturen van het bericht werden we al snel benaderd door het AD,” vertelt ze met een trots gezicht, “ook doen onze leden van alles; ze sturen brieven naar de gemeente, zetten het op Facebook en schakelen politieke partijen in.”

Harry merkt op dat de sfeer is veranderd sinds het nieuws bekend is gemaakt. “De angst regeert toch wel voor mensen. Zij hebben ooit betaald voor zo’n tuin, hebben hem onderhouden en willen gewoon weten wat er nu mee gaat gebeuren. Zij willen weten: hoe lang nog?” Volgens Elles hingen mensen toen het nieuws net bekend was, constant aan de telefoon, gestrest over wat er nu zou gaan gebeuren.

Elles en Harry hopen dat Ons Genot uit de plannen van de gemeente valt. “We hopen dat we erkend en gewaardeerd worden,” vertelt Elles. “Als we weg moeten, zou dat een groot verlies zijn voor Utrecht.”

Dit jaar is ook het 70 jarig jubileum van de vereniging. Verslaggever Gijs Geraads zocht uit wat er al georganiseerd werd voor deze mijlpaal, ondanks de onzekerheid over het voortbestaan van de vereniging.