Utrecht Oost

Schrijf een brief naar je toekomstige zelf

De Vagant

Utrecht Science Park- De Vagant in Utrecht organiseert elke maand activiteiten voor de studenten van de Universiteit Utrecht. Een van de activiteiten deze maand was een brief naar je toekomstige zelf te schrijven op 11 oktober 2023. Door het organiseren van activiteiten hoopt de Vagant dat studenten kunnen relaxen met elkaar en dit vermindert stress.

Vagant is een organisatie van Universiteit Utrecht, en heeft een eigen gebouw naast de Universiteit. In dit gebouw wordt dan ook de activiteit zoals het brieven schrijven gehouden. In het gebouw is alles van hout gemaakt en dit is vrij recent gebouwd, dit ruik je ook nog in de ruimte. Tijdens de activiteit zijn er een aantal studenten aanwezig, sommige voor de brief schrijven maar andere ook om te studeren of bij te praten met andere studenten. Met muziek op de achtergrond is iedereen druk bezig zowel met elkaar te praten, de brieven schrijven of aan studeren.

Carolina Goddard zit in het bestuur en zegt: ‘De Vagant is een groep voor en door studenten.’ De Vagant bestaat al een aantal jaar en voorheen was het een groep om bij elkaar te komen en met elkaar te praten, er worden nu ook activiteiten georganiseerd.

De Vagant is in eerste instantie gemaakt voor internationale studenten die hier komen studeren. ‘Voor internationale studenten is het lastig contact te maken, hier kan iedereen samen komen’, aldus Carolina Goddard. Het is zo dat er alleen maar internationale studenten zijn. ‘Er zijn ongeveer evenveel internationale studenten als Nederlandse studenten bij de Vagant.’

‘De Vagant is een groep waar je bij elkaar kan komen en relaxen, school kan soms erg  stressvol zijn, hier kan je even aan iets anders denken’, aldus Joanna Jaromin bestuurslid van de Vagant en verantwoordelijk voor het organiseren van activiteiten.

Het gebouw is vorig jaar nieuw gebouwd, daarom worden er vanaf dit studiejaar maandelijks veel activiteiten georganiseerd. Activiteiten die vorig jaar een groot succes waren worden dit jaar weer herhaald, maar het bestuur probeert ook nieuwe activiteiten te bedenken zoals deze brieven naar je toekomstige zelf.

‘Het is moeilijk nieuwe studenten aan te trekken’, aldus Joanna Jaromin. Het is rustig tijdens deze activiteit om brieven te schrijven, er zijn maar weinig studenten aanwezig die de brieven schrijven.

Tweedejaars student van de Universiteit Utrecht Bruno Stoet is naar deze activiteit gekomen om een brief te schrijven. Bruno zegt: ‘In deze tijd van je leven gebeurd veel, in een jaar kan je veel veranderen.’ ‘Door deze brief te schrijven kan je jezelf eraan herinneren wat je doelen zijn en waar je dus voor werkt’, aldus Bruno Stoet.

Bruno Stoet vindt het belangrijk dat dit soort activiteiten worden georganiseerd. ‘Studenten willen altijd alles goed doen en besteden hierdoor geen tijd aan zichzelf.’

De brieven worden eind van dit schooljaar teruggegeven en tot die tijd bewaard in het gebouw van de Vagant.

Wilt u meer weten? Luister dan naar de audio-reportage van Eva van Hemessen.

Mette van Leeuwen

Mette van Leeuwen (Zevenhoven, 2006) is eerstejaars journalistiek student aan de Hogeschool in Utrecht. Mette heeft afgelopen jaar de Havo- opleiding op het Scala College in Alphen aan den Rijn afgerond en is daarna doorgegaan naar Utrecht. Mette heeft gekozen voor deze studie, omdat ze altijd al erg nieuwsgierig geweest is, zij vindt het leuk om bijvoorbeeld stukjes te schrijven voor de website van de ijsclub waar zij lid van is. Mette is een sportieve meid, is lid van een ijsvereniging en in de zomer is zij ook op haar racefiets te zien.