Utrecht Oost

Selecteer Pagina

Podium Oost vermindert digitale kloof ouderen

Podium Oost vermindert digitale kloof ouderen

Een oudere bezig met haar laptop

Tekst: Kellen Gortemaker

Audio: Floris Ording

Op donderdag middag 12 oktober start de inloop van het computer en smartphone café binnen Podium Oost, gelegen in Utrecht-Oost. Ouderen hebben last van de digitale kloof die is ontstaan door de toegenomen digitalisering. Podium Oost organiseert een inloop van het computer en smartphone café om de ouderen te helpen door voorlichting te geven.

Op de donderdag middag, midden in het nog rustige café, zitten Josephine Kestens (de vrijwillige voorlichtster van het computer en smartphone café) en een oudere vrouw genaamd Lieneke Nutra, samen aan een tafel. Daarop staat een laptop waar ze beiden aandachtig naar zitten te kijken. Ondertussen neemt Josephine Kestens alle tijd om uitleg te kunnen geven aan Lieneke Nutra over het gebruik van haar laptop.

Lieneke Nutra, één van de aanwezige ouderen die geholpen wordt, heeft last van de digitalisering. ‘Ik ben gewoon een digibeet en we moeten helaas met het digitale gebeuren meegaan’, zegt Lieneke. ‘Zodra iets niet meer werkt en dan dat abracadabra, dat valt niet mee.’

‘Ze zijn er niet mee opgegroeid’

Digitalisering is een onderdeel geworden binnen de hedendaagse maatschappij, maar niet iedereen is even digitaal vaardig. Ouderen hebben hier zichtbaar last van volgens Josephine Kestens. In het computer en smartphone café komen ouderen langs om hulp te vragen voor hun digitale drempels waar ze tegenaan lopen. ‘Ik weet dat er heel veel vraag naar is’, zegt Josephine. Ze helpt de ouderen met de digitale problemen door uitleg te geven. Ze hoopt dat de ouderen het dan zelf ook begrijpen.

Terwijl mevrouw Nutra verder wordt geholpen met haar digitale problemen. Komt een andere senior, genaamd Wim Hagelen binnengelopen. Met zijn smartphone in zijn hand gaat hij aan een van de andere lege tafels zitten. Onder het genot van een kopje koffie wacht hij op zijn beurt om ook geholpen te worden door Josephine Kestens.

Wim heeft problemen met zijn smartphone en computer. ‘Hij is volgens mij gehackt. Ik krijg vreemde e-mailtjes’, mompelt Wim Hagelen. Daarnaast vindt hij het ook lastig om de digitalisering bij te houden. ‘Ik kan mijn bankzaken er wel mee doen. Ik kan er alles wel mee doen, maar het wordt wel steeds weer moeilijker’, aldus Wim Hagelen.

Volgens Josephine Kestens zijn het verschillende soorten problemen waar de ouderen mee komen. ‘Vaak gaat het om persoonlijke dingen, omdat je met bankrekeningen werkt en DigiD’s en wat dus heel privacy gevoelig is’, zegt Josephine Kestens. ‘Het zijn heel veel DigiD problemen, digitale overheidsproblemen, afspraken bij de gemeente maken, mobiel bankieren. Eigenlijk alles wat wij vanzelfsprekend vinden.’

Tijdstekort

Volgens Josephine zijn de meeste ouderen wel bereid om zich aan te passen aan de digitale maatschappij. Daarbij vertelt ze dat veel ouderen voelen dat ze de digitalisering opgedrongen krijgen. ´Ik vind het de kunst om die weerstand weg te halen en dat de ouderen er dan wel in meegaan, maar daar heb je veel tijd voor nodig. En dat is er niet´. Volgens haar heb je ook veel geduld nodig voordat de ouderen de uitleg begrijpen. ‘Je hebt mensen die het zo oppakken, dus een uurtje en die snappen het. En je hebt mensen die je echt tien keer hetzelfde gaat uitleggen’, zegt Josephine. ´Ik doe het, omdat ik het leuk vind hier, maar ja een instantie of een bedrijft heeft er de tijd ook niet voor.´

De inloop is al een tijdje op gang, maar het aantal bezoekers blijft laag. Op de achtergrond is zacht het geroezemoes te horen van een groepje ouderen die in dezelfde ruimte zitten te wachten op een andere activiteit. ‘Het is meestal wel redelijk druk en dan heb ik een kwartiertje voor een persoon’, zegt Josephine. ‘Als het iets rustiger is zoals vandaag, dan heb ik gewoon alle tijd voor de mensen. Dat is ook wel fijn.’

Buurtcentrum Podium Oost organiseert regelmatig het smartphone- en computercafé. Dit is een gelegenheid om langs te komen met al je digitale problemen. Deskundige Josephine Kestens staat klaar om alle vragen te beantwoorden. Floris Ording stond op locatie om te kijken waar de ouderen tegenaan lopen en wat zij vinden van de digitale wereld waar wij in leven.

Over de auteur

Kellen Gortemaker

Mijn naam is Kellen Gortemaker (2004). Als journalist in opleiding ontwikkel ik mijn journalistieke vaardigheden. Mijn doel is om bijzondere verhalen over verschillende culturen en personen aan het publiek te tonen. Het is belangrijk dat de Nederlandse bevolking zich ook bezig houdt met wat er buiten ons kikkerlandje gebeurt. Daarom hoop ik verhalen te kunnen maken die de blik op de wereld voor velen zullen veranderen. Door mijn nieuwsgierigheid verdiep ik me graag in het buitenland en ben ik benieuwd naar de levenswijze van de bevolking. In de toekomst wil ik me om die reden specialiseren in culturele journalistiek. Van jongs af aan reis ik veel met mijn ouders en verdiep ik me graag in de historie van het land. Ik observeer tijdens mijn reizen hoe de mensen daar leven en leer graag meer over de cultuur. Daarnaast kijk ik documentaires, reisprogramma’s en talkshows om mijn kennis te vergaren en op de hoogte te blijven van de actualiteit. Ik denk dat Nederland nog wel een journalist kan gebruiken op internationaal gebied om onderwerpen aan het licht te brengen die nog niet genoeg getoond worden.