Utrecht Oost

Blauwtong moeilijk te bestrijden

Utrecht Science Park – Sinds afgelopen september zijn 81 schapen overleden aan het blauwtongvirus op onderwijsboerderij De Tolakker. Het virus muteert en is daarom lastig te bestrijden. Voor dit serotype is nog geen vaccin beschikbaar.

Serotype 3 is de variant van het blauwtongvirus waarmee boerderij de Tolakker, en de rest van Nederland, nu kampt. Het blauwtongvirus verspreidt zich via knutten: een steekmug. Eenmaal geïnfecteerde knutten blijven het virus levenslang meedragen. De schapen kunnen elkaar niet direct besmetten.

Het is wachten op het vaccin dat deze variant kan bestrijden. ‘Eigenlijk moeten ze een vaccin maken dat werkzaam is tegen meerdere serotypes. En zo ver is de farmaceutische industrie helaas nog niet. ‘, zegt Ruurd Jorritsma, universitair hoofddocent bij het Departement Population Health Sciences. Tot dan zal het virus op een andere manier beheerst moeten worden.

‘Ik vrees dat we volgend jaar nog steeds problemen zullen hebben met het blauwtongvirus. Het virus is hier namelijk vijftien jaar geleden ook eens uitgebroken, en het heeft drie jaar lang geduurd voordat het weg was. Dat het na al die jaren weer terugkomt laat zien dat we niet makkelijk van het virus af zijn. De knutten kunnen zich bijvoorbeeld in het bos verstoppen of kan lang worden meegedragen door een koe. Dit zorgt ervoor dat we er niet zomaar van af zijn.’ Vertelt Jorritsma

Een oplossing die geopperd wordt is om ervoor te zorgen dat er minder knutten in de omgeving van schapen aanwezig zijn. Ruurd Jorritsma ontkracht die oplossing: ‘Dat is gewoon niet haalbaar door de grote hoeveelheden pesticiden die dan nodig zouden zijn.’

Wel is het Jorritsma opgevallen dat er op de Uithof meer problemen zijn waargenomen bij de schapen die dichter bij het water stonden. ‘De knutten zitten voornamelijk in stilstaand water en vochtige omgevingen.’ Het is ook geadviseerd om de schapen in goed geventileerde ruimtes te plaatsen.

Luister hier naar het interview van Mette van Leeuwen met Ruurd Jorritsma:

Eva van Hemessen

Eva van Hemessen (2004) is geboren in en getogen in Amsterdam. Ze vond het als kind superleuk om verhalen te schrijven maar op de middelbare heeft verwaarloosd. Het schrijven was echt even een rustmoment. Op de middelbare school heeft Eva dat best verwaarloosd maar is een liefde voor dansen en muziek begonnen. Na de middelbare school ging ze naar de Hogeschool Utrecht om de opleiding journalistiek te volgen. Eva vind het leuk om kritisch te kijken op de dingen die mensen zeggen, om erachter te komen waar hun meningen vandaan komen. En het liefst anders te denken dan de rest. Haar interesses liggen op dit moment bij schrijven en dit het liefst over trends. Trends zoals kleding, hoe snel die trends veranderen en weer opduiken na tientallen jaren. En hoe sociale media daar ook een grote invloed op heeft.