Utrecht Oost

Buurtbuik recycled voedsel tot een nieuwe maaltijd

De vrijwilligers sorteren het voedsel

UTRECHT OOST- Elke maandagavond wordt er in buurthuis Sterrenzicht, door organisatie Buurtbuik, avondeten verzorgd voor mensen die gezellig aan willen schuiven. Dit avondeten wordt gemaakt door vrijwilligers van voedsel dat ze ophalen bij supermarkten, restaurants en de groenteboer. Dit is eten wat nog wel goed is, maar weggegooid zou worden.

Buurtbuik is een organisatie die voedselverspilling tegen wil gaan. Een groep vrijwilligers gaat elke week aan de slag met voedsel, dat bijvoorbeeld supermarkten overhebben, om een gratis driegangenmenu samen te stellen. Mensen van alle leeftijden uit de buurt kunnen hierbij aanschuiven. Nicole de Kuyper, drie jaar vrijwilliger bij Buurtbuik, geeft aan dat er vaak tussen de 35 en 40 mensen aanschuiven. ‘Veel eten krijgen we al, maar de basisdingen zoals olie en kruiden halen we zelf nog.’ Ook zegt De Kuyper dat het altijd een verrassing is wat voor eten ze ophalen. ‘Na het ophalen en het uitzoeken van al het eten, gaan we met zijn alle bepalen wat we gaan maken. We hebben hier hele creatieve mensen tussen zitten die altijd wel wat leuks kunnen bedenken.’ Nadat ze een plan bedacht hebben, gaan ze met zijn alle aan het werk om een maaltijd op tafel te zetten.

Buurtbuik in Utrecht Oost

Leo Degenhardt, zes jaar vrijwilliger bij Buurtbuik, geeft aan dat hij het belangrijk vindt dat de buurt wat meer samen komt. ‘Ik vind persoonlijk dat ik in een ontzettend individualistische maatschappij sta en dit roept cohesie op. Het is een ontzettend oud concept, maar het werkt.’ Buurtbuik is er dus niet alleen om voedselverspilling tegen te gaan, maar ook om de buurt meer samen te brengen. ‘Er zitten soms mensen 40 uur op hun werk en hebben het gevoel dat “de muren in de avond tegen me praten”, die hebben dan toch wat gezelligheid in de avond.’

Ook nu de kosten van voedsel en andere levensmiddelen zo aan het stijgen zijn, kan deze gratis maaltijd mensen helpen. Mensen die krap bij kas zitten, kunnen zo toch lekker en gevarieerd avondeten, omdat deze maaltijd gratis is.

Te veel of te weinig

‘Het komt wel eens voor dat er eten niet gebruikt wordt, dat leggen we dan op een tafel voor mensen om mee te nemen’, aldus De Kuyper. Zo hebben mensen dus wat extra om te gebruiken voor hun volgende avondeten. Ook is er wel eens gekookt eten over. Dat wordt in bakjes gedaan en meegenomen door de mensen die mee kwamen eten.

De Kuyper geeft aan dat het eigenlijk bijna nooit voor komt dat er te weinig eten is. ‘Dat is in drie jaar misschien drie keer voorgekomen.’ Maar ze legt uit dat als dat zo is, dat ze snel wat eten bijhalen.

Langs bij de supermarkt

Elke maandag komt Buurtbuik ook bij supermarkt Persepolis langs om voedsel op te halen. Vaak halen ze 3 middelgrote kratjes per keer op. Persepolis biedt vooral veel groentes aan, dit komt omdat ze daar een groot assortiment van hebben. Ze kijken wat niet lang meer goed zal zijn en dat doen ze in kratjes om opgehaald te worden. De echte verrotte dingen gaan in de prullenbak, verteld Thomas van de Ven, medewerker Persepolis. ‘Als Buurtbuik langskomt, zoeken ze uit wat ze mee willen nemen en de rest gooien we weg’, aldus Van De Ven.

Deze avond staat er als voorgerecht wortel-paprikasoep op het menu, als hoofdgerecht maken ze aardappeltjes uit de oven en een salade en als toetje hebben ze kaas. ‘Dat is zeldzaam, want we hebben bijna nooit zuivelproducten’, vertelt De Kuyper.

Bekijk hier het interview van Sanne van Duijn, met Nicole de Kuyper.

Evi Voorderhaak

Mijn naam is Evi Voorderhaak (2005) en ik woon in Reeuwijk. Ik ben student aan De Hoge School Utrecht voor Journalistiek. Ik heb mijn havo afgerond. Daarnaast houd ik van lezen en schrijven en ben heel nieuwsgierig naar eigenlijk alles wat er om mij heen gebeurt. Verder vind ik het ook leuk om met mensen te werken en ik ben erg sociaal. Ik heb al best een beetje ervaring met interviewen en vind dit ook een van de leukste dingen om te doen op de opleiding. Wat ik belangrijk vind, is het verhaal van andere naar buiten brengen die zich niet gehoord voelen. Dat doe ik dan ook met heel veel plezier.