Utrecht Oost

Selecteer Pagina

Plasticverpakkingen in supermarkten zijn wel duurzaam

Plasticverpakkingen in supermarkten zijn wel duurzaam

Komkommers met plastic folie

Nog steeds zijn er veel producten in de winkel verpakt in plastic, maar willen supermarkten plastic verpakkingen om hun artikelen juist niet verminderen? Of zijn plastic verpakkingen wel gunstig voor het milieu? Onderzoekers van de Wageningen Universiteit toonde in 2019 aan dat plastic verpakkingen om groenten en fruit juist wel duurzamer zijn.

Plastic verpakkingen worden gebruikt om producten te beschermen. Het zorgt ervoor dat etenswaren, hygiënisch, veilig en langer bewaard kunnen worden. ‘De verpakking voorkomt voedsel verspilling. Niet-verpakken vermindert uiteraard het gebruik van plastic, maar omdat vele voedingsproducten zonder verpakking eerder bederven neemt de voedselverspilling toe, wat ten koste gaat van de duurzaamheid’, legt Bart Wiertz uit. Bart Wiertz heeft een aantal jaar in de plastic verpakking industrie gewerkt en was daarin vooral verantwoordelijk voor verpakkingsproducten in de supermarkt. De verpakking industrie is veel bezig om oplossingen te verzinnen om zo min mogelijk plasticverpakkingen te gebruiken. ‘Recyclen van plastic is ook een zeer belangrijk aspect geworden’, vertelt Wiertz.

Plastic folie om een komkommer blijkt ook duurzamer te zijn. zonder plastic wordt de kwaliteit van de komkommer snel minder goed. Plastic om een komkommer verlengt de houdbaarheid met ongeveer 14 dagen. Als je de komkommer weggooit dan is dat een grotere milieubelasting dan die paar gram folie. Dus: ‘Onverpakt bederft sneller, wat meer verspilling betekent. Daardoor moet weer extra groente worden geproduceerd. Met als gevolg meer milieubelasting. Denk aan het transport tussen producent en winkel en de warmte die nodig is in de kas waar de komkommer wordt gekweekt. Die paar gram folie zorgt dus voor een lagere voetafdruk als het om het eten van komkommers gaat’, Vertelt Wiertz.

Supermarkten pakken het verduurzamen van het verpakkingsbeleid heel actief op. Er liggen nu afspraken vast dat de Nederlandse supermarkten gezamenlijk in 2025 twintig procent minder verpakkingsmateriaal in de winkels gebruiken. Daarnaast moet ook 95% van het verpakkingsmateriaal in 2025 recyclebaar zijn. ‘Een zeer goede ontwikkeling’, vind Wiertz.

Zijn consumenten eigenlijk genoeg geïnformeerd over het nut van de plastic verpakkingen? ‘Ik vind dat consumenten onvoldoende bekend zijn met het milieu-impact en nut van verpakkingen’, vertelt Wiertz. Veel mensen zijn erg onbekend met het feit dat plastic verpakkingen de houdbaarheid van producten verbeterd en zo voedselverspilling tegengaat.

Indy Dudink ging naar Ekoplaza in Utrecht-Oost om daar Tom te interviewen. Tom is bedrijfsleider bij Ekoplaza en kon ons veel vertellen over hoe Ekoplaza omgaat met de hoeveelheid plastic verpakkingen bij groente en fruit. Hieronder het audio interview met Indy en Tom.

Over de auteur

Elin Pronk

Ik ben Elin Pronk en ben 17 jaar. Ik kom uit Warmenhuizen in Noord-Holland. Vorig jaar ben ik voor havo geslaagd en nu studeer ik journalistiek op de hoge school Utrecht. Samen met onze klas publiceren wij elke week verschillende artikels over wat er gebeurd in de wijk Utrecht-Oost. Naast school vind ik reizen super leuk en gaaf. Ik ben erg nieuwsgierig en vind het leuk om nieuwe dingen te zien en ontdekken. Later hoop ik journalist te worden en mij te kunnen verdiepen in bepaalde onderwerpen die mij interesseren.