Utrecht Oost

Moestuin ‘De Uithovenier’ bestaat 50 jaar.

De Uithof – Moestuin ‘De Uithovenier’ viert dit jaar haar 50-jarig jubileum. In die tijd zijn ze drie keer verhuisd, maar wel op het Science Park gebleven. Nu ligt de moestuin tussen de Botanische Tuinen en Sportcentrum Olympos. Henk van Dijk is al 15 jaar de voorzitter van De Uithovenier, ook heeft hij hier zijn eigen moestuin.

Hoe is deze moestuin ontstaan?
Er waren drie mensen en zij dachten dat het wel leuk zou zijn om op dit enorme complex een moestuin te hebben. Dat is leuk voor iedereen en niet iedereen heeft een stuk grond achter zijn huis om een moestuin aan te kunnen leggen. Één van die drie mensen was mijn vader. Hij werkte bij de opleiding diergeneeskunde aan de universiteit Utrecht.

Wat is voor u het meest gedenkwaardige aan de moestuin van de afgelopen 50 jaar?
Het meest gedenkwaardige is, is dat we nu op het derde complex staan. We zijn inmiddels drie keer verhuisd, dat heeft een enorme impact. Men denkt daar soms heel makkelijk over, maar als je heel lang al een tuintje hebt en je moet dan weer verwisselen, je kunt bijvoorbeeld je struikjes niet meenemen. Dat heeft een enorme impact. Als je van het ene complex naar het andere complex gaat, zal je toch een nieuwe inrichting moeten maken. Ik moet er wel bij vertellen, de samenwerking met de Universiteit Utrecht is grandioos; we hebben de afspraak gemaakt met de universiteit dat we een plekje hebben op het Science Park en we zitten nu op een plek waar in principe op het bestemmingsplan staat dat er geen bouw kan komen. Dat geeft de moed om door te gaan en het vertrouwen dat we hier kunnen blijven.

Wat zou u ervan vinden als de moestuin toch zou moeten verhuizen?
Als we alsnog zouden moeten verhuizen zou ik dat niet leuk vinden. Ik wil eigenlijk niet weg, want het is hier een hele bijzondere biotoop. We grenzen hier aan een groen gebied, ondanks dat je de snelweg hoort. Alles wat je tegenkomt in de natuur heeft hier zijn plek gevonden. Er zitten hier ijsvogels, nachtegalen en torenvalken, maar ook konijnen. Verderop zit het fortcomplex Rhijnauwen, daar wonen een paar roedels vossen. Die trekken ’s nachts over het Science Park. Dit weet ik omdat ik een paar keer in mijn eigen moestuin de keutels van een vos heb gevonden.
Als we echt zouden moeten verhuizen heb ik wel het vertrouwen dat de Universiteit Utrecht dan zorgt voor een andere plek. Dat is in 50 jaar voor de derde keer goed gekomen, dus dat zal bij de vierde keer ook wel gebeuren.

Hoe ziet u de toekomst van de moestuin voor u?
De toekomt van de moestuin zie ik heel positief in. Nederland gaat steeds meer groen denken en wil steeds meer groen doen. De vraag naar een tuintje groeit nog steeds. De wachtlijst van deze moestuin is ook een jaar of acht. Er zijn 70 tuinen en per jaar gaan er maar ongeveer vijf of zes mensen weg, dus die toekomst is verzekerd als je het mij vraagt.

Bekijk hieronder de reportage van de moestuin waarin gesproken wordt met de voorzitter van de moestuinvereniging, Henk van Dijk en met Tim van Olmen, een lid van de vereniging.

Britt de Ronde

Britt de Ronde is 19 jaar en eerstejaars student op de School voor journalistiek van de Hogeschool Utrecht. Britt is hier gaan studeren nadat zij in 2021 de HAVO heeft afgerond aan het Fortes Lyceum in Gorinchem. Vervolgens heeft zij twee tussenjaren genomen om er zo achter te komen wat ze daarna wilde gaan studeren. In dit tussenjaar heeft zij op landelijk niveau in Utrecht en Leiden gebasketbald en heeft ze ook gewerkt. Onder andere in de zorg als huishoudelijke hulp, maar ook in de horeca. Na een aantal studies bezocht te hebben is Britt uiteindelijk terecht gekomen bij de studie journalistiek. Ze heeft altijd veel interesse gehad in het nieuws en is erg maatschappelijk betrokken. Ze luistert graag naar anderen en is van zichzelf leergierig. Ze staat er altijd voor open nieuwe dingen te leren. Binnen de journalistiek lijkt haar misdaadjournalist en sportjournalist het meest interessant, maar ze staat nog steeds open dit verder te ontdekken.