Utrecht Oost

Aandacht voor vrijwilligers in de Week van de Vrijwilliger

SCHIEDAM - Vrijwilligers trekken maandag de wijk in na het startsein voor de Week van Nederland Schoon, die voor de negende keer wordt gehouden. Honderden gemeenten houden schoonmaakactiviteiten vanuit de gedachte 'een schone wijk is ook een veilige wijk'. ANP ED OUDENAARDEN

UTRECHT – Afgelopen week was het de Week van de Vrijwilliger. Ook in Utrecht-Oost zijn er veel hulpbehoevende mensen. Vrijwilligers helpen mensen van het werken in de tuin tot boodschappen doen voor anderen, en dit allemaal met een verschillende reden hiervoor.

Voor veel mensen kan het mee draaien in deze maatschappij lastig zijn. Vrijwilligers willen deze mensen helpen om het net een stukje makkelijker te maken. Deze week bied de kans om stil te staan bij de impact van vrijwilligerswerk.

Vrijwilligerswerk is erg breed. Zo bestaan veel sportclubs uit vrijwilligers, maar ook voedselbanken zijn vaak afhankelijk van vrijwilligers. Deze twee voorbeelden laten al een brede variatie zien. Er bestaan ook veel projecten om mensen aan elkaar te koppelen, dit zijn zo genoemde ‘maatjesprojecten’ . Hierbij word je aan een persoon gekoppeld die je met verschillende dingen kan helpen.

Vrijwilligers vinden online

Er zijn meerdere manieren om aan hulp van vrijwilligers te komen. Zo ook via het platvorm www.handjehelpen.nl , zij zijn ook actief in Utrecht-oost. Je kan hier als het waren een soort advertentie op plaatsen als je hulp zoekt. Dit kan per oproep erg van elkaar verschillen. Het kan gaan om hulp in de tuin omdat de lente om de hoek staat, maar ook of iemand een middag kan spenderen met een meisje met autisme.

Op Facebook zijn ook verschillende groepen om hulp te zoeken van vrijwilligers. Carolien Verpalen is een vrijwilliger die op Facebook actief is. Dit is niet de enige plek waar ze mensen helpt. In haar wijk is een appgroep opgericht om verschillende mensen te helpen. ‘Dit is in coronatijd opgezet, want als mensen toen besmet waren konden ze zelf de boodschappen niet doen’, vertelt Verpalen, ‘Nu is het meer een soort hulpverleners app. Er zitten nog maar twee bewoners in en verder zijn het voornamelijk professionals’.

Drijfveren achter vrijwilligerswerk

Er zijn verschillende redenen voor mensen om vrijwilliger te worden. Verpalen is in de wereld terecht gekomen vanwege een burn-out. ‘Ik had echt het idee wat moet ik nu verder nog in mijn leven’, aldus Verpalen. Zij is hierna als ervaringsdeskundige aan de slag gegaan bij de GGZ en besefte voor zichzelf  ‘Als vrijwilliger ben ik onbetaalbaar’. Door vrijwilligerswerk kan ze op haar eigen manier veel verschillende mensen met van alles en nog wat toch een beetje verder helpen.

Een andere reden om mensen te helpen kan het geloof zijn. Dit was voor Jared Gardner en Patrick Wise de reden om vrijwilliger te worden. Zij doen dit vanuit hun kerk. ‘Hun doel is om liefde te hebben voor andere, hen te helpen vreugde te vinden in hun leven en vrede te vinden’, aldus Gardner en Wise. Ze houden zich met van alles bezig. Dit gaat van helpen in het huishouden tot praten met mensen over hun geloof. Gardner en Wise helpen niet alleen mensen met de zelfde geloofsovertuiging. Zij willen iedereen helpen met alles wat ze kunnen doen.

Door aandacht te besteden aan vrijwilligers en ze even in het zonentje te zetten komt er extra aandacht voor het belang van vrijwilligers. Hierdoor worden mensen er aan herinnerd dat onze samenleving voor een deel afhankelijk is van vrijwilligers, en we niet zonder kunnen.

Milou Brandsma

Milou Brandsma (2003), woont in Nijmegen. Ze heeft het vwo in 2021 afgerond aan de Nijmeegse Scholengemeenschap Groenewoud. Na een tussenjaar is ze begonnen aan de opleiding culturele antropologie en ontwikkelingssociologie. Haar huidige opleiding volgt ze aan de school voor journalistiek in Utrecht.